Site-ul nostru foloseste cookie-uri pentru a-ti oferi o experienta de utilizare imbunatatita, pentru a-ti afisa continut personalizat si relevant pentru tine. Cookie-urile ne permit sa avem si statistici anonime de traffic in site, prin Google Analytics. De asemenea, unele pagini pot genera cookie-uri Google sau Facebook pentru a-ti afisa reclame cu serviciile noastre pe alte site-uri. Ai optiunea de a nu a accepta cookie-urile plasate de site. Poti sa iti exprimi aici preferintele tale legate de cookie-uri si sa citesti politica de cookie-uri a site-ului.

  •  
Informatie medicala revizuita de: ANDREI BOGDAN, Medic primar ortopedie – traumatologie

protocol recuperare debridare tendon rotulian

Protodolul de recuperare dupa debridarea tendonului rotulian

Faza 1 - saptamanile 0-2 post-operator

Scopuri:

  1. Protejarea implantului cartilaginous
  2. Favorizarea cicatrizarii
  3. Obtinerea si mentinerea unei extensii complete
  4. Obtinerea unei flexii de 90 de grade
  5. Combaterea edemului local
  6. Intarirea musculara a cvadricepsului
  7. Evitarea formarii de trombi in membrele pelvine

Activitati

  1. Orteza/carje: Folositi orteza de genunchi atunci cand va dati jos din pat si mergeti. Orteza va fi setata in extensie maxima. Puteti pune greutate pe piciorul operat, dar cu genunchiul imobilizat in orteza. Puteti folosi carjele pentru o stabilitate in plus atunci cand mergeti. Nu incercati sa urcati/coborati scari.
  2. Aplicati gheata pentru a reduce durerea si tumefactia. Folositi gheata dupa urmatorul program: 20 minute gheata, 20 minute fara pe perioada primei zile post-operatorii. Apoi aplicati gheata de cate ori simtiti nevoia pentru 15-20 minute pe parcusul urmatoarelor zile post-operator. Puneti un prosop intre piele si gheata pentru a preveni degeraturile.
  3. Puteti face dus si uda incizia operatorie. Cu toate acestea, nu o imbibati in cada sau Jacuzzi pana cand firele nu au fost inlaturate.
  4. Luati o aspirina in fiecare dimineata.
  5. Puteti purta ciorapi elastici sub genunchi pentru a preveni umflarea picioarelor. De asemenea, faceti cel putin 10 exercitii de mobilitate a gleznei pentru a preveni edemul si pentru a preveni tromboflebita.


Programul de exercitii:

Exercitii ale muschiului cvadriceps - pentrua mentine tonusul muscular la nivelul coapsei si pentru a intarigenunchiul Exercitii ale muschiului cvadriceps - pentru a mentinetonusul muscular la nivelul coapsei si pentru a intarigenunchiul.
Asezati-va pe spate cu genunchiul in extensie maxima ca in figura.Contractati si mentineti contractia muschilor anteriori ai coapsei(cvadriceps), genunchiul devenind aplatizat si drept. Daca acesteasunt executate corect, rotula va glisa proximal spre muschiicoapsei.
Pastrati contractia pentru 5 secunde. Executati cel putin 20 de repetitii de cate 3 sau 4 ori pe zi.


Alunecarile de calcai - pentru a va recastiga flexia genunchiului. In timp ce stati intinsi pe spate (figura), alunecati calcaiul pentru a indoi genunchiul. Continuati sa indoiti genunchiul pana cand simtiti o -intindere- in regiunea anterioara a genunchiului. Pastrati flexia pentru 5 secunde si apoi usurati flexia si intindeti genunchiul. Cat timp genunchiul este intins, puteti combina exercitiile si sa le repetati pe cele de cvadriceps. Repetati de 20 de ori, de 3 ori pe zi.

Exercitii de flexie din sezut - pentru a varecapata flexia. In timp ce stati pe un scaun flexati genunchiulpana la limita durerii. Mentineti pozitia pentru 5 secunde dupacare, cu ajutorul piciorului neoperat, ridicati-va piciorul operatpana la extensia complete (asistenta pasiva). Repetati acestexercitiu de 20 de ori, de cate 3 ori pe zi.



Abductia soldului
Intindeti-va pe partea sanatoasa. Genunchii vor fi in extensie maxima. Ridicati membrul operat pana la 45 de grade, ca in figura alaturata. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoi reveniti usor. Repetati de 20 de ori.

Ridicari pe varfuri
Stati cu fata la o masa, avand mainile pe aceasta pentru echilibru si suport. Genunchii vor fi in extensie maxima. Contractati cvadricepsul si mentineti genunchiul in extensie maxima. Ridicati-va pe varfuri, mentinand in acelasi timp genunchii in extensie maxima. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoi reveniti la pozitia de start. Repetati de 20 de ori.

Faza 2: de la 2 la 6 saptamani

Scopuri:

  1. Mers normal
  2. Redobandirea mobilitatii complete
  3. Redobandirea fortei musculare

Activitati:

  • Puteti renunta la orteza in timpul mersului daca va simtiti in siguranta
  • Incarcati complet pe piciorul operat. Incercati sa nu schiopatati si mergeti normal. Nu incarcati complet pe picior atunci cand urcati/coborati scarile.
  • Continuati cu aplicatiile locale reci


Program de exercitii:

Bicicleta medicinala
Folositi o bicicleta medicinala pentru a mobiliza genunchiul sipentru a mari flexia acestuia. Daca nu puteti executa pedalaricomplete, atunci pastrati piciorul operat pe pedala si pedalatiinainte si inapoi pana cand genunchiul se va indoi suficient cat sapermita un ciclu complet. Majoritatea persoanelor reusesc un ciclucomplet mai intai in sens invers, urmat apoi se sensul inainte.Puteti folosi bicicleta, fara rezistenta, pentru 10 la 20 minute pezi.

Reglati inaltimea seii bicicletei astfel incat atunci cand stati pebicicleta, genunchiul sa fie in extensie completa atunci candpedala este in pozitia cea mai de jos. Pedalarea se va face cuajutorul antepiciorului (varfului piciorului), si nu acalcaiului.

Exercitii ale muschiului cvadriceps - pentru amentine tonusul muscular la nivelul coapsei si pentru a intarigenunchiul Exercitii ale muschiului cvadriceps - pentru a mentinetonusul muscular la nivelul coapsei si pentru a intarigenunchiul.

Asezati-va pe spate cu genunchiul in extensie maxima ca in figura.Contractati si mentineti contractia muschilor anteriori ai coapsei(cvadriceps), genunchiul devenind aplatizat si drept. Daca acesteasunt executate corect, rotula va glisa proximal spre muschiicoapsei.

Pastrati contractia pentru 5 secunde. Executati cel putin 20 derepetitii de cate 3 sau 4 ori pe zi.


Alunecarile de calcai - pentru a va recastigaflexia genunchiului

In timp ce stati intinsi pe spate (figura), alunecati calcaiulpentru a indoi genunchiul. Continuati sa indoiti genunchiul panacand simtiti o -intindere- in regiunea anterioara a genunchiului.Pastrati flexia pentru 5 secunde si apoi usurati flexia siintindeti genunchiul. Cat timp genunchiul este intins, puteticombina exercitiile si sa le repetati pe cele de cvadriceps.Repetati de 20 de ori, de 3 ori pe zi.



Ridicari cu genunchiul in extensie
In aceste exercitii, conteaza in primul rand contractia muschiului si nu abilitatea de a ridica piciorul.
  1. Contractati cvadricepsul cand puteti de tare.
  2. Contractati muschiul si mai tare!
  3. Ridicati calcaiul la 10-15 cm.
  4. Contractati cvadricepsul din nou.
  5. Coborati membrul si calcaiul inapoi la podea. Mentineti muschiul cvadriceps pe cat puteti de incordat.
  6. Contractati muschiul din nou.
  7. Relaxati-va si repetati.
Daca genunchiul se indoaie in timp ce incercati sa ridicatimembrul, nu continuati cu aceste exercitii. Incercati din nouexercitiile de cvadriceps pana cand veti reusi sa ridicati membrulfara a indoi genunchiul.

Ridicari scurte
Cu genunchiul indoit pe un prosop rulat sau o patura, ridicatipiciorul astfel incat genunchiul se extinde complet. Pastratigenunchiul blocat in extensie pentru 5 secunde, apoi coborati cublandete. Repetati de 20 de ori.

Ondulari hamstring din picioare
Pozitionati-va cu fata la perete, folosindu-va de acesta pentruechilibru si suport. In timp ce stati in membrul fara leziune LIA,indoiti genunchiul si ridicati genunchiul spre fund. Pastratiaceasta pozitie flexata pentru o secunda. Coborati usor membrulinapoi pe podea. Pastrati soldurile aliniate ca in ilustratie.Repetati de 20 de ori.

Abductia soldului
Intindeti-va pe partea sanatoasa. Genunchii vor fi in extensiemaxima. Ridicati membrul operat pana la 45 de grade, ca in figuraalaturata. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoireveniti usor. Repetati de 20 de ori.

Ridicari pe varfuri
Stati cu fata la o masa, avand mainile pe aceasta pentru echilibrusi suport. Genunchii vor fi in extensie maxima. Contractaticvadricepsul si mentineti genunchiul in extensie maxima.Ridicati-va pe varfuri, mentinand in acelasi timp genunchii inextensie maxima. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoireveniti la pozitia de start. Repetati de 20 de ori.

Alunecari pe perete
Stati drepti cu spatele si fundul atingand peretele. Plasatipicioarele la 30 cm distanta unul de celalalt si la 6 cm distantade perete. Indoiti genunchiul si alunecati de-a lungul pereteluipana cand genunchii sunt flexati la 45 de grade. Pastrati aceastapozitie pentru 5 secunde si apoi reveniti la cea de start.Executati 3 seturi a cate 10-15 repetari.

Faza 3: 6 la 12 saptamani post-operator

Alunecari pe perete
Stati drepti cu spatele si fundul atingand peretele. Plasatipicioarele la 30 cm distanta unul de celalalt si la 6 cm distantade perete. Indoiti genunchiul si alunecati de-a lungul pereteluipana cand genunchii sunt flexati la 45 de grade. Pastrati aceastapozitie pentru 5 secunde si apoi reveniti la cea de start.Executati 3 seturi a cate 10-15 repetari.



Ghemuiri pe scaun
In aceste exercitii, coborati-va fundul spre scaun pana cand v-ati asezat pe acesta. Nu stati pe scaun, in schimb, ridicati-va imediat si reveniti usor la pozitie de start. Amintiti-va sa pastrati capul deasupra picioarelor si sa va indoiti bazinul in timp ce coborati. Dupa prima saptamana, puteti tine gantere in timp ce executati aceste exercitii. Incepeti cu 1,5 - 2,5 kg in fiecre mana. Puteti adauga 1-2 kg pe saptamana pana cand ajungeti la 10 kg. Executati 3 seturi a cate 10-15 repetari.

Exercitii de step-up
Pentru acest exercitiu, asezati un taburet mic, o carte sau o bucata de lemn pe podea, la aproximativ 60 cm de un perete. Asezati-va piciorul lezat pe taburei. Mentineti-va echilibrul sprijinindu-va pe perete (figura). Ridicati-va usor pe taburet si permiteti genunchiului sa se intinda usor. Coborati-va usor piciorul opus pe podea, incercand sa nu ca odihniti, in schimb, revenind imediat la pozitie -stepped up-. Incepeti acest exercitiu cu 5 repetari a cate 3 seturi in prima saptamana. Puneti adauga o repetare la fiecare sesiune, pana cand veti ajunge la 15 repetari, daca nu resimtiti durere la nivelul genunchiului sau la locul de insertie a tendonului rotulian.

Stretching cvadriceps
Acest exercitiu se realizeaza ca in pozitia alaturata. Executati omiscare de apropiere a calcaiului de fund. Atunci cand simtiti ointindere la nivelul portiunii anterioare a coapsei si agenunchiului, mentineti pozitia pentru 15-20 secunda, timp de 3-5repetari.

Stretching al gambei
In pozitia ilustrata, mentineti calcaiul drept pe podea, genunchiulfiind in extensie mxima. Aplecati-va inainte la nivelul coapselor,mainile sustinand greutatea dumneavoastra. Atunci cand simtiti ointindere usoara la nivelul portiunii posterioare a gambei si agenunchiului, mentineti aceasta pozitie pentru 15-20 secunde, timpde 3-5 repetari.

Exercitii aditionale

Urmatoarele exercitii pot fi adaugate in programul dumneavoastra incepand cu 8 saptamani post-leziune:

Presa de picioare. Pentru greutatea de inceput, folositi o cantitate pe care o simtiti suficient de usoara astfel incat sa executati 20 de repetari. Folositi aceasta greutate pentru o saptamana, putand apoi sa o cresteti gradual. Greutatea va fi marita cu 2,25 kg la fiecare 7-10 zile, atata vreme cat puteti executa 20 de repetari vreme de 3 seturi.

La acest exercitiu, evitati sa permiteti genunchilor sapocneasca sau sa se extinda rapid in timp ce ajungeti la pozitia deintindere completa. Evitati sa incepeti exercitiile cu genunchiiflexati excesiv. Nu indoiti genunchii atat de mult astfel incatgamba si soldul sa intre in contact.

Fandari hamstring cu rezistenta
Daca aveti acces la un aparat de fandari hamstring (figura), atunciputeti sa incepeti sa il folositi. La fel ca si la presa depicioare, incepeti cu o greutate rezonabila cu care veti executaexercitiile de-a lungul primei saptamani. Puteti creste greutateacu 2,25-5 kg la fiecare 10 zile, atata vreme cat puteti lucra 3seturi a cate 20 de repetari. Daca nu aveti acces la un aparat defandari hamstring, puteti sa continuati cu fandarile hamstring dinpicioare, atasandu-va greutati la nivelul gleznelor. Incepeti cu1,5-2,25 kg si adaugati 0,5 kg la fiecare saptamana pana candajungeti la 3 seturi a cate 15 repetari cu greutati de 4,5 kg.


NB: Toate progresiile sunt aproximari si ar trebui utilizate doar ca indrumare. Progresia se va baza pestarea individuala a pacientului, care este evaluata pe totparcursul procesului de tratament.

Clinica Centrokinetic dispune de unul dintre cele mai performate sisteme de recuperare din Bucuresti, avand o echipa de kinetoterapeuti foarte experimentata, avand o experienta de peste 15 ani. Echipa noastra medicala a lucrat cu nenumarati sportivi de performanta, ajutandu-i sa revina in sportul care i-a consacrat, fiind foarte apreciata de catre echipa nationala de rugby a Romaniei, de echipa de rugby CSA Steaua Bucuresti, de sportivii de la Absoluto, dar si de multi altii.

Centrokinetic e locul in care vei gasi raspunsuri si solutii clare pentru problemele tale de motricitate. Clinica dedicata afectiunilor osteoarticulare e impartita in urmatoarele departamente specializate:

  • Ortopedie, departament compus dintr-o echipa de medici ortopezi extrem de experimentata, condusa de Dr. Andrei Ioan Bogdan, medic primar in ortopedie-traumatologie, cu activitate chirurgicala la  Spitalul de Ortopedie Medlife, specializat in traumatologia sportiva si in chirurgia gleznei si a piciorului.
  • Ortopedie pediatrica, unde sunt tratate afectiunile sportive ale copiilor (leziuni ligamentare si de menisc), deformarile coloanei (scolioza, cifoza, hiperlordoza) si cele ale picioarelor (hallux valgus, hallux rigidus, picior var equin, picior plat valg, picior cav).
  • Neurologie,  ce dispune de un departament ultraperformant, unde sunt efectuate consultatii, electroencefalograme (EEG)si electromiografii (EMG). 
  • Recuperare medicala pentru adulti si copii, departament specializat in recuperarea sportivilor de performanta, in afectiunile coloanei vertebrale, in recuperarea copiilor cu afectiuni neurologice si traumatice. Experienta noastra este extrem de bogata, tratand peste 5000 de sportivi de performanta.
  • Imagistica medicala, clinica fiind dotata cu ecograf si RMN, aparate performante dedicate afectiunilor musculoscheletale, si completata de o echipa experimentata de radiologi: Dr. Sorin Ghiea si Dr. Cosmin Pantu, specializati in imagistica musculo-scheletala.
  • Reumatologie, departament complet care se ocupa cu diagnosticarea, tratarea si recuperarea bolnavilor cu afectiuni nechirurgicale ale aparatului locomotor. 
  • Chirurgie vasculara, departament coordonat de doamna dr. Neagu Cristina, medic primar chirurgie vasculara, supraspecializata in diagnosticarea si tratamentul bolilor sangvine, adica a arterelor, venelor si a vaselor limfatice.

Afla noutatile urmarind conturile de Facebook, Instagram si YouTube ale clinicii Centrokinetic.




- POTI FACE AICI O PROGRAMARE pentru consultatie, pentru RMN sau pentru recuperare medicala. La Centrokinetic, cei mai buni medici si terapeuti iti stau la dispozitie pentru orice problema articulara sau musculo-scheletala, de la consultatia initiala si investigatii complete in cadrul clinicii, pana la tratament si recuperare medicala completa in afectiuni de coloana, traumatice sau post chirurgicale.
programare

PROGRAMEAZA-TE PENTRU O CONSULTATIE

Pentru ca orice tratament in clinica noastra este bazat pe undiagnostic si se face sub urmarire medicala, pentru evaluareapermanenta a evolutiei.
 
INFO: Clinica Centrokinetic nu colaboreaza cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate

PROGRAMEAZA-TE
Programeaza-te aici