Site-ul nostru foloseste cookie-uri pentru a-ti afisa continut personalizat. Tot cookie-uri foloseste si serviciul de monitorizare statistica de trafic in site, serviciu oferit de Google. De asemenea, folosim cookie-uri gestionate de Google, Facebook si DoubleClick pentru a-ti afisa mesaje publicitare pe alte site-uri, dupa ce l-ai vizitat pe al nostru.

Te rugam sa citesti politica noastra si sa iti exprimi preferintele legate de cookie-uri.

  •  
protocol recuperare debridare tendon rotulian

Protodolul de recuperare dupa debridarea tendonului rotulian

Faza 1 – saptamanile 0-2 post-operator

Scopuri:

  1. Protejarea implantului cartilaginous
  2. Favorizarea cicatrizarii
  3. Obtinerea si mentinerea unei extensii complete
  4. Obtinerea unei flexii de 90 de grade
  5. Combaterea edemului local
  6. Intarirea musculara a cvadricepsului
  7. Evitarea formarii de trombi in membrele pelvine

Activitati

  1. Orteza/carje: Folositi orteza de genunchi atunci cand va dati jos din pat si mergeti. Orteza va fi setata in extensie maxima. Puteti pune greutate pe piciorul operat, dar cu genunchiul imobilizat in orteza. Puteti folosi carjele pentru o stabilitate in plus atunci cand mergeti. Nu incercati sa urcati/coborati scari.
  2. Aplicati gheata pentru a reduce durerea si tumefactia. Folositi gheata dupa urmatorul program: 20 minute gheata, 20 minute fara pe perioada primei zile post-operatorii. Apoi aplicati gheata de cate ori simtiti nevoia pentru 15-20 minute pe parcusul urmatoarelor zile post-operator. Puneti un prosop intre piele si gheata pentru a preveni degeraturile.
  3. Puteti face dus si uda incizia operatorie. Cu toate acestea, nu o imbibati in cada sau Jacuzzi pana cand firele nu au fost inlaturate.
  4. Luati o aspirina in fiecare dimineata.
  5. Puteti purta ciorapi elastici sub genunchi pentru a preveni umflarea picioarelor. De asemenea, faceti cel putin 10 exercitii de mobilitate a gleznei pentru a preveni edemul si pentru a preveni tromboflebita.

Programul de exercitii:

Exercitii ale muschiului cvadriceps – pentru a mentine tonusul muscular la nivelul coapsei si pentru a intari genunchiul Exercitii ale muschiului cvadriceps – pentru a mentine tonusul muscular la nivelul coapsei si pentru a intari genunchiul.
Asezati-va pe spate cu genunchiul in extensie maxima ca in figura. Contractati si mentineti contractia muschilor anteriori ai coapsei (cvadriceps), genunchiul devenind aplatizat si drept. Daca acestea sunt executate corect, rotula va glisa proximal spre muschii coapsei.
Pastrati contractia pentru 5 secunde. Executati cel putin 20 de repetitii de cate 3 sau 4 ori pe zi.


Alunecarile de calcai – pentru a va recastiga flexia genunchiului. In timp ce stati intinsi pe spate (figura), alunecati calcaiul pentru a indoi genunchiul. Continuati sa indoiti genunchiul pana cand simtiti o “intindere” in regiunea anterioara a genunchiului. Pastrati flexia pentru 5 secunde si apoi usurati flexia si intindeti genunchiul. Cat timp genunchiul este intins, puteti combina exercitiile si sa le repetati pe cele de cvadriceps. Repetati de 20 de ori, de 3 ori pe zi.

Exercitii de flexie din sezut – pentru a va recapata flexia. In timp ce stati pe un scaun flexati genunchiul pana la limita durerii. Mentineti pozitia pentru 5 secunde dupa care, cu ajutorul piciorului neoperat, ridicati-va piciorul operat pana la extensia complete (asistenta pasiva). Repetati acest exercitiu de 20 de ori, de cate 3 ori pe zi.


Abductia soldului
Intindeti-va pe partea sanatoasa. Genunchii vor fi in extensie maxima. Ridicati membrul operat pana la 45 de grade, ca in figura alaturata. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoi reveniti usor. Repetati de 20 de ori.

Ridicari pe varfuri
Stati cu fata la o masa, avand mainile pe aceasta pentru echilibru si suport. Genunchii vor fi in extensie maxima. Contractati cvadricepsul si mentineti genunchiul in extensie maxima. Ridicati-va pe varfuri, mentinand in acelasi timp genunchii in extensie maxima. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoi reveniti la pozitia de start. Repetati de 20 de ori.

Faza 2: de la 2 la 6 saptamani

Scopuri:

  1. Mers normal
  2. Redobandirea mobilitatii complete
  3. Redobandirea fortei musculare

Activitati:

  • Puteti renunta la orteza in timpul mersului daca va simtiti in siguranta
  • Incarcati complet pe piciorul operat. Incercati sa nu schiopatati si mergeti normal. Nu incarcati complet pe picior atunci cand urcati/coborati scarile.
  • Continuati cu aplicatiile locale reci

Program de exercitii:

Bicicleta medicinala
Folositi o bicicleta medicinala pentru a mobiliza genunchiul si pentru a mari flexia acestuia. Daca nu puteti executa pedalari complete, atunci pastrati piciorul operat pe pedala si pedalati inainte si inapoi pana cand genunchiul se va indoi suficient cat sa permita un ciclu complet. Majoritatea persoanelor reusesc un ciclu complet mai intai in sens invers, urmat apoi se sensul inainte. Puteti folosi bicicleta, fara rezistenta, pentru 10 la 20 minute pe zi.

Reglati inaltimea seii bicicletei astfel incat atunci cand stati pe bicicleta, genunchiul sa fie in extensie completa atunci cand pedala este in pozitia cea mai de jos. Pedalarea se va face cu ajutorul antepiciorului (varfului piciorului), si nu a calcaiului.

exercitii bicicleta medicinala

Exercitii ale muschiului cvadriceps – pentru a mentine tonusul muscular la nivelul coapsei si pentru a intari genunchiul Exercitii ale muschiului cvadriceps – pentru a mentine tonusul muscular la nivelul coapsei si pentru a intari genunchiul.

Asezati-va pe spate cu genunchiul in extensie maxima ca in figura. Contractati si mentineti contractia muschilor anteriori ai coapsei (cvadriceps), genunchiul devenind aplatizat si drept. Daca acestea sunt executate corect, rotula va glisa proximal spre muschii coapsei.

Pastrati contractia pentru 5 secunde. Executati cel putin 20 de repetitii de cate 3 sau 4 ori pe zi.


Alunecarile de calcai – pentru a va recastiga flexia genunchiului

In timp ce stati intinsi pe spate (figura), alunecati calcaiul pentru a indoi genunchiul. Continuati sa indoiti genunchiul pana cand simtiti o “intindere” in regiunea anterioara a genunchiului. Pastrati flexia pentru 5 secunde si apoi usurati flexia si intindeti genunchiul. Cat timp genunchiul este intins, puteti combina exercitiile si sa le repetati pe cele de cvadriceps. Repetati de 20 de ori, de 3 ori pe zi.


Ridicari cu genunchiul in extensie
In aceste exercitii, conteaza in primul rand contractia muschiului si nu abilitatea de a ridica piciorul.
  1. Contractati cvadricepsul cand puteti de tare.
  2. Contractati muschiul si mai tare!
  3. Ridicati calcaiul la 10-15 cm.
  4. Contractati cvadricepsul din nou.
  5. Coborati membrul si calcaiul inapoi la podea. Mentineti muschiul cvadriceps pe cat puteti de incordat.
  6. Contractati muschiul din nou.
  7. Relaxati-va si repetati.
Daca genunchiul se indoaie in timp ce incercati sa ridicati membrul, nu continuati cu aceste exercitii. Incercati din nou exercitiile de cvadriceps pana cand veti reusi sa ridicati membrul fara a indoi genunchiul.

Ridicari scurte
Cu genunchiul indoit pe un prosop rulat sau o patura, ridicati piciorul astfel incat genunchiul se extinde complet. Pastrati genunchiul blocat in extensie pentru 5 secunde, apoi coborati cu blandete. Repetati de 20 de ori.

Ondulari hamstring din picioare
Pozitionati-va cu fata la perete, folosindu-va de acesta pentru echilibru si suport. In timp ce stati in membrul fara leziune LIA, indoiti genunchiul si ridicati genunchiul spre fund. Pastrati aceasta pozitie flexata pentru o secunda. Coborati usor membrul inapoi pe podea. Pastrati soldurile aliniate ca in ilustratie. Repetati de 20 de ori.

Abductia soldului
Intindeti-va pe partea sanatoasa. Genunchii vor fi in extensie maxima. Ridicati membrul operat pana la 45 de grade, ca in figura alaturata. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoi reveniti usor. Repetati de 20 de ori.

Ridicari pe varfuri
Stati cu fata la o masa, avand mainile pe aceasta pentru echilibru si suport. Genunchii vor fi in extensie maxima. Contractati cvadricepsul si mentineti genunchiul in extensie maxima. Ridicati-va pe varfuri, mentinand in acelasi timp genunchii in extensie maxima. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoi reveniti la pozitia de start. Repetati de 20 de ori.

Alunecari pe perete
Stati drepti cu spatele si fundul atingand peretele. Plasati picioarele la 30 cm distanta unul de celalalt si la 6 cm distanta de perete. Indoiti genunchiul si alunecati de-a lungul peretelui pana cand genunchii sunt flexati la 45 de grade. Pastrati aceasta pozitie pentru 5 secunde si apoi reveniti la cea de start. Executati 3 seturi a cate 10-15 repetari.

Faza 3: 6 la 12 saptamani post-operator

Alunecari pe perete
Stati drepti cu spatele si fundul atingand peretele. Plasati picioarele la 30 cm distanta unul de celalalt si la 6 cm distanta de perete. Indoiti genunchiul si alunecati de-a lungul peretelui pana cand genunchii sunt flexati la 45 de grade. Pastrati aceasta pozitie pentru 5 secunde si apoi reveniti la cea de start. Executati 3 seturi a cate 10-15 repetari.

alunecari pe perete

Ghemuiri pe scaun
In aceste exercitii, coborati-va fundul spre scaun pana cand v-ati asezat pe acesta. Nu stati pe scaun, in schimb, ridicati-va imediat si reveniti usor la pozitie de start. Amintiti-va sa pastrati capul deasupra picioarelor si sa va indoiti bazinul in timp ce coborati. Dupa prima saptamana, puteti tine gantere in timp ce executati aceste exercitii. Incepeti cu 1,5 – 2,5 kg in fiecre mana. Puteti adauga 1-2 kg pe saptamana pana cand ajungeti la 10 kg. Executati 3 seturi a cate 10-15 repetari.


Exercitii de step-up
Pentru acest exercitiu, asezati un taburet mic, o carte sau o bucata de lemn pe podea, la aproximativ 60 cm de un perete. Asezati-va piciorul lezat pe taburei. Mentineti-va echilibrul sprijinindu-va pe perete (figura). Ridicati-va usor pe taburet si permiteti genunchiului sa se intinda usor. Coborati-va usor piciorul opus pe podea, incercand sa nu ca odihniti, in schimb, revenind imediat la pozitie “stepped up”. Incepeti acest exercitiu cu 5 repetari a cate 3 seturi in prima saptamana. Puneti adauga o repetare la fiecare sesiune, pana cand veti ajunge la 15 repetari, daca nu resimtiti durere la nivelul genunchiului sau la locul de insertie a tendonului rotulian.


Stretching cvadriceps
Acest exercitiu se realizeaza ca in pozitia alaturata. Executati o miscare de apropiere a calcaiului de fund. Atunci cand simtiti o intindere la nivelul portiunii anterioare a coapsei si a genunchiului, mentineti pozitia pentru 15-20 secunda, timp de 3-5 repetari.


Stretching al gambei
In pozitia ilustrata, mentineti calcaiul drept pe podea, genunchiul fiind in extensie mxima. Aplecati-va inainte la nivelul coapselor, mainile sustinand greutatea dumneavoastra. Atunci cand simtiti o intindere usoara la nivelul portiunii posterioare a gambei si a genunchiului, mentineti aceasta pozitie pentru 15-20 secunde, timp de 3-5 repetari.

Exercitii aditionale

Urmatoarele exercitii pot fi adaugate in programul dumneavoastra incepand cu 8 saptamani post-leziune:

Presa de picioare. Pentru greutatea de inceput, folositi o cantitate pe care o simtiti suficient de usoara astfel incat sa executati 20 de repetari. Folositi aceasta greutate pentru o saptamana, putand apoi sa o cresteti gradual. Greutatea va fi marita cu 2,25 kg la fiecare 7-10 zile, atata vreme cat puteti executa 20 de repetari vreme de 3 seturi.

La acest exercitiu, evitati sa permiteti genunchilor sa pocneasca sau sa se extinda rapid in timp ce ajungeti la pozitia de intindere completa. Evitati sa incepeti exercitiile cu genunchii flexati excesiv. Nu indoiti genunchii atat de mult astfel incat gamba si soldul sa intre in contact.

Fandari hamstring cu rezistenta
Daca aveti acces la un aparat de fandari hamstring (figura), atunci puteti sa incepeti sa il folositi. La fel ca si la presa de picioare, incepeti cu o greutate rezonabila cu care veti executa exercitiile de-a lungul primei saptamani. Puteti creste greutatea cu 2,25-5 kg la fiecare 10 zile, atata vreme cat puteti lucra 3 seturi a cate 20 de repetari. Daca nu aveti acces la un aparat de fandari hamstring, puteti sa continuati cu fandarile hamstring din picioare, atasandu-va greutati la nivelul gleznelor. Incepeti cu 1,5-2,25 kg si adaugati 0,5 kg la fiecare saptamana pana cand ajungeti la 3 seturi a cate 15 repetari cu greutati de 4,5 kg.


NB: Toate progresiile sunt aproximari si ar trebui utilizate doar ca indrumare. Progresia se va baza pe starea individuala a pacientului, care este evaluata pe tot parcursul procesului de tratament.

Clinica Centrokinetic dispune de unul dintre cele mai performate sisteme de recuperare din Bucuresti, avand o echipa de kinetoterapeuti foarte experimentata, condusa de catre kt. Alin Voica, supraspecializat in traumatologie sportiva, avand o experienta de peste 15 ani. Alin a lucrat cu nenumarati sportivi de performanta, ajutandu-i sa revina in sportul care i-a consacrat, fiind foarte apreciat de catre echipa nationala de rugby a Romaniei, de echipa de rugby CSA Steaua Bucuresti, de sportivii de la Absoluto, dar si de multi altii. 

Echipa noastra este antrenata permanent de catre Kt. Christos Poulis, cu o experienta de 16 ani, licentiat in recuperare la facultatea din Liverpool 2001, master in NY in kinetoterapie sportiva 2003, preparator fizic a numeroase echipe de club si nationale de baschet printre care: nationala de baschet a Greciei, a Romaniei, echipele de club Panathinaikos Atena, AEK Atena, CSM Bucuresti. Christos este specializat in numeroase tehnici de recuperare, implementate in clinica noastra, printre care amintim: dynamic taping, manual therapy, ART active release technique, Graston technique, Kinesio Tape, IASTM, Leuko Tape.

Clinica dispune de 4 departamente supraspecializate in: kinetoterapie, fizioterapia postraumatica si postoperatorie, afectiunile coloanei, in afectiunile pediatrice.
programare

PROGRAMEAZA-TE PENTRU O CONSULTATIE

Pentru ca orice tratament in clinica noastra este bazat pe un diagnostic si se face sub urmarire medicala, pentru evaluarea permanenta a evolutiei.
 
INFO: Clinica Centrokinetic nu colaboreaza cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate

PROGRAMEAZA-TE

PROGRAMEAZA-TE
LA O CONSULTATIE


MAI DEPARTE

ECHIPA
MEDICALA

Dr. BOGDAN IOAN ANDREI
Dr. CATALIN GICAN
Dr. SORIN-LUCIAN GHIEA
Dr. SIMONA FATULESCU
Dr. GEORGIANA TACHE
Dr. HORATIU IOANI
Dr. ORLANDO MARINESCU
Dr. DACIANA ISPIR