Site-ul nostru foloseste cookie-uri pentru a-ti oferi o experienta de utilizare imbunatatita, pentru a-ti afisa continut personalizat si relevant pentru tine. Cookie-urile ne permit sa avem si statistici anonime de traffic in site, prin Google Analytics. De asemenea, unele pagini pot genera cookie-uri Google sau Facebook pentru a-ti afisa reclame cu serviciile noastre pe alte site-uri. Ai optiunea de a nu a accepta cookie-urile plasate de site. Poti sa iti exprimi aici preferintele tale legate de cookie-uri si sa citesti politica de cookie-uri a site-ului.

  •  
Informatie medicala revizuita de: ANDREI BOGDAN, Medic primar ortopedie – traumatologie

Recuperarea pentru sindromul de tract ilio-tibial (genunchiul alergatorului)

Sindromul de frecare a tractului ilio-tibial este osuprasolicitare provocata de frecarile repetate ale tractuluiilio-tibial ce trece peste epicondilul femural lateral. Reprezintao cauza bine cunoscuta de durere la alergatori, de aceea mai poartasi denumirea de “genunchiul alergatorului”. Poate, de asemenea,aparea si la alti sportivi. Alergatorul obisnuit calca pe pamant deaproximativ 3000 de ori la fiecare 1,5 km parcursi.

Astfel, vorbim de 60000 de batai ale piciorului pe sol la fiecare20 km de alergare. Un singur picior este la sol in timpul miscariide alergare. In schimb, atunci cand mergem, 30% din timp, ambelepicioare sunt la sol. In timpul alergarii, forta impactuluipiciorului pe sol a fost estimata a fi de aproximativ 3 origreutatea corpului. De asemenea, trebuie sa tinem cont si deincaltamintea folosita. Dupa aproximativ 750 km, majoritateaincaltamintei de specialitate va pastra o capacitate de absorbtie asocurilor de doar 60% din cea initiala.

Atunci cand mergem cu bicicleta, la fiecare pedalare, tractulilio-tibial gliseaza peste epicondilul lateral femural. Flexia siextensia genunchiului se repeta de aproximativ 4800 de ori pe ora,astfel incat tractul ilio-tibial va fi susceptibil la iritarirepetate.


Tratament

Patologia reprezinta o consecinta a suprasolicitarii dintimpul alergarii prelungite. In termeni simpli, daca veti incetaalergarea, leziunea se va vindeca, intr-un final.

Atunci cand genunchiul este dureros si tumefiat, trebuie sa ilodihniti. Evitati urcatul scarilor si activitatile sportive ceimplica sarituri. Tineti membrul inferior intins atunci cand statisi evitati genuflexiunile. Daca veti continua activitatea sportivain prezenta durerii, nu veti face decat sa agravati patologia.Discomfortul minim nu reprezinta o problema, dar durerea reprezintao cauza serioasa de ingrijorare.

Puneti gheata pentru 20 minute, de 2-3 ori pe zi si la sfarsitulactivitatilor sportive, astfel reducand tumefactia, inflamatia sidurerea. Un doctor ortoped sau un kinetoterapeut va poate recomandao serie de exercitii care sa va intareasca musculatura. In unelecazuri, insa, interventia chirurgicala nu poate fi evitata.

Sporturi

Folositi-va judecata! Atunci cand va dor genunchii, evitati activitatile sportive deoarece astfel nu veti face decat sa va agravati problema. Repaosul total poate fi deseori necesar.
  • Sporturi care pot agrava tendinita patelara: volei, baschet, fotbal, alergarea pe distante lungi, squash, rugby si exercitiile de squat (weightlifting).
  • Sporturi care pot provoca simptome: ciclismul (cel mai bine este sa va pozitionati saua intr-o pozitie cat mai inalta si sa evitati dealurile), ski-ul, tenis.
  • Sporturi care sunt cele mai “usoare” pentru genunchi: inotul, mersul (evitati, de asemenea, dealurile), si ski-ul cross-country.

Program de exercitii

Urmatorul program de exercitii ar trebui urmat subsupravegherea atenta a unui doctor sau a unui kinetoterapeut.Pentru exercitiile de ridicare ale membrului in extensie sauridicari scurte, puteti adauga greutati de glezna pentru a cresterezistenta exercitiilor si pentru a mari forta. Incepeti cu 500g simariti gradual cate 500g pe saptamana pana cand ajungeti la 2,5 kg.Exercitiile trebuie executate zilnic pana in momentul adaugariigreutatilor de glezna. In acest moment, exercitiile de ridicare alemembrului in extensie, ridicarile scurte si alunecarile pe peretear trebui executate la fiecare 2 zile, exercitiile de stretchingexecutandu-se in continuare zilnic. Atunci cand puteti efectuaridicarile membrului in extensie si ridicarile scurte cu greutatilede 2,5 kg, continuati-le doar de 2 ori pe saptamana, pentruintretinerea fortei musculare.

Ridicari ale membrului in extensie

Contractati muschiul cvadriceps astfel incat genunchiul sa fieplat, drept si extins complet. Incercati sa ridicati intregulmembru operat de-asupra planului patului sau podelei. Dacasunteti capabili sa pastrati genunchiul drept pana la aproximativ45 de grade, faceti o pauza de o secunda si apoi coborati usorpiciorul inapoi pe pat. Relaxati-va si repetati! Dacagenunchiul se indoaie in timp ce incercati sa ridicati membrul, nucontinuati cu aceste exercitii. Incercati din nou exercitiile decvadriceps pana cand veti reusi sa ridicati membrul fara a indoigenunchiul. Repetati de 20 de ori.


Ridicari scurte
Cu genunchiul indoit pe un prosop rulat sau o patura, ridicatipiciorul astfel incat genunchiul se extinde complet. Pastratigenunchiul blocat in extensie pentru 5 secunde, apoi coborati cublandete. Repetati de 20 de ori.


Ondulari hamstring din picioare
Pozitionati-va cu fata la perete, folosindu-va de acesta pentruechilibru si suport. In timp ce stati in membrul fara leziune LIA,indoiti genunchiul si ridicati genunchiul spre fund. Pastratiaceasta pozitie flexata pentru o secunda. Coborati usor membrulinapoi pe podea. Pastrati soldurile aliniate ca in ilustratie.Repetati de 20 de ori.

Ridicari pe varfuri
Stati cu fata la o masa, avand mainile pe aceasta pentru echilibrusi suport. Genunchii vor fi in extensie maxima. Contractaticvadricepsul si mentineti genunchiul in extensie maxima.Ridicati-va pe varfuri, mentinand in acelasi timp genunchii inextensie maxima. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoireveniti la pozitia de start. Repetati de 20 de ori.



Abductia soldului
Intindeti-va pe partea sanatoasa. Genunchii vor fi in extensie maxima. Ridicati membrul operat pana la 45 de grade, ca in figura alaturata. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoi reveniti usor. Repetati de 20 de ori.

Alunecari pe perete
Stati drepti cu spatele si fundul atingand peretele. Plasati picioarele la 30 cm distanta unul de celalalt si la 6 cm distanta de perete. Indoiti genunchiul si alunecati de-a lungul peretelui pana cand genunchii sunt flexati la 45 de grade. Pastrati aceasta pozitie pentru 5 secunde si apoi reveniti la cea de start. Executati 3 seturi a cate 10-15 repetari.

Stretching hamstring
Executati aceste exercitii in pozitia din figura alaturata. Indoitiinainte la nivelul soldului, pastrand genunchiul in extensiecompleta, pana cand simtiti o intindere usoara la nivelul portiuniiposterioare a coapsei si a genunchiului. Mentineti pozitia destretching pentru 15-20 secunda si repetati de 3-5 ori.

Stretching cvadriceps

Acest exercitiu se realizeaza ca in pozitia alaturata. Executati omiscare de apropiere a calcaiului de fund. Atunci cand simtiti ointindere la nivelul portiunii anterioare a coapsei si agenunchiului, mentineti pozitia pentru 15-20 secunda, timp de 3-5repetari.


Stretching ale gambei

In pozitia ilustrata, mentineti calcaiul drept pe podea, genunchiulfiind in extensie mxima. Aplecati-va inainte la nivelul coapselor,mainile sustinand greutatea dumneavoastra. Atunci cand simtiti ointindere usoara la nivelul portiunii posterioare a gambei si agenunchiului, mentineti aceasta pozitie pentru 15-20 secunde, timpde 3-5 repetari.

Stretching ale soldului si ale coapsei

Incrucisati-va piciorul stang (drept) in fata celuilalt.Aplecati-va pe partea stanga (dreapta), indoind la nivelul solduluilasand proeminenta soldului drept (stang) in afara. Atunci candsimtiti o intindere usoara pe partea extensioara a soldului,pastrati aceasta pozitie pentru 15-20 secunde, timp de 3 sau 5repetari.



NB: Toate progresiile sunt aproximari si ar trebui utilizate doar ca indrumare. Progresia se va baza pe starea individuala a pacientului, care este evaluata pe tot parcursul procesului de tratament.

Clinica Centrokinetic dispune de unul dintre cele mai performate sisteme de recuperare din Bucuresti, avand o echipa de kinetoterapeuti foarte experimentata, avand o experienta de peste 15 ani. Echipa noastra medicala a lucrat cu nenumarati sportivi de performanta, ajutandu-i sa revina in sportul care i-a consacrat, fiind foarte apreciata de catre echipa nationala de rugby a Romaniei, de echipa de rugby CSA Steaua Bucuresti, de sportivii de la Absoluto, dar si de multi altii.

Centrokinetic e locul in care vei gasi raspunsuri si solutii clare pentru problemele tale de motricitate. Clinica dedicata afectiunilor osteoarticulare e impartita in urmatoarele departamente specializate:

  • Ortopedie, departament compus dintr-o echipa de medici ortopezi extrem de experimentata, condusa de Dr. Andrei Ioan Bogdan, medic primar in ortopedie-traumatologie, cu activitate chirurgicala la  Spitalul de Ortopedie Medlife, specializat in traumatologia sportiva si in chirurgia gleznei si a piciorului.
  • Ortopedie pediatrica, unde sunt tratate afectiunile sportive ale copiilor (leziuni ligamentare si de menisc), deformarile coloanei (scolioza, cifoza, hiperlordoza) si cele ale picioarelor (hallux valgus, hallux rigidus, picior var equin, picior plat valg, picior cav).
  • Neurologie,  ce dispune de un departament ultraperformant, unde sunt efectuate consultatii, electroencefalograme (EEG)si electromiografii (EMG). 
  • Recuperare medicala pentru adulti si copii, departament specializat in recuperarea sportivilor de performanta, in afectiunile coloanei vertebrale, in recuperarea copiilor cu afectiuni neurologice si traumatice. Experienta noastra este extrem de bogata, tratand peste 5000 de sportivi de performanta.
  • Imagistica medicala, clinica fiind dotata cu ecograf si RMN, aparate performante dedicate afectiunilor musculoscheletale, si completata de o echipa experimentata de radiologi: Dr. Sorin Ghiea si Dr. Cosmin Pantu, specializati in imagistica musculo-scheletala.

Afla noutatile urmarind conturile de Facebook si YouTube ale clinicii Centrokinetic.




POTI FACE AICI O PROGRAMARE pentru consultatie, pentru RMN sau pentru recuperare medicala.  La Centrokinetic, cei mai buni medici si terapeuti iti stau la dispozitie pentru orice problema articulara sau musculo-scheletala, de la consultatia initiala si investigatii complete in cadrul clinicii, pana la tratament si recuperare medicala completa in afectiuni de coloana, traumatice sau post chirurgicale.
programare

PROGRAMEAZA-TE PENTRU O CONSULTATIE

Pentru ca orice tratament in clinica noastra este bazat pe un diagnostic si se face sub urmarire medicala, pentru evaluarea permanenta a evolutiei.
 
INFO: Clinica Centrokinetic nu colaboreaza cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate

PROGRAMEAZA-TE
Programeaza-te aici