Site-ul nostru foloseste cookie-uri pentru a-ti oferi o experienta de utilizare imbunatatita, pentru a-ti afisa continut personalizat si relevant pentru tine. Cookie-urile ne permit sa avem si statistici anonime de traffic in site, prin Google Analytics. De asemenea, unele pagini pot genera cookie-uri Google sau Facebook pentru a-ti afisa reclame cu serviciile noastre pe alte site-uri. Ai optiunea de a nu a accepta cookie-urile plasate de site. Poti sa iti exprimi aici preferintele tale legate de cookie-uri si sa citesti politica de cookie-uri a site-ului.

  •  

Recuperarea dupa micro-fracturi pentru defectele cartilaginoase

Informatie medicala revizuita de: ANDREI BOGDAN, Medic primar ortopedie – traumatologie

protocol recuperare microfracturi pentru defecte cartilaginoase

Protocolul de recuperare dupa micro-fracturi pentru defectele cartilaginoase

Faza 1: sapamanile 0-2 post-operator

Scopuri:

  • Protejarea zonei cartilaginoase
  • Favorizarea cicatrizarii
  • Obtinerea si mentinerea unei extensii complete
  • Obtinerea unei flexii de 90 de grade
  • Combaterea edemului local
  • Intarirea musculara a cvadricepsului
  • Evitarea formarii de trombi in membrele pelvine

Activitati

  • Kinetec: Folositi kinetecul (un dispozitiv special ce va va mobiliza genunchiul) cat de mult posibil in primele 2 saptamani. Indepartati-va orteza in timpul acestor exercitii. Ar trebui, in mod normal, sa folositi dispozitivul pentru minimum 10 ore pe zi. Extensia genunchiului trebuie setata la -5 grade pentru a favoriza extensia completa a acestuia. Este foarte important sa puteti intinde genunchiul complet. Dispozitivul este prevazut sa includa o pauza de extensie de 5 secunde. Modulul de flexie trebuie setat la 30-40 de grade si trebuie crescut gradual pana la 90 de grade pe masura ce veti tolera din ce in ce mai mult flexia genunchiului.
  • Orteza/carje: Pentru leziunile rotuliene si trohleare, veti purta o orteza de genunchi, setata sa nu permita flectarea mai mult de 30 de grade a genunchiului si va mentine genunchiul in extensie completa. Puteti pune intreaga greutate a corpului pe piciorul operat, in limita durerii. La inceput va veti folosi de carje la mers urmand sa renuntati la acestea odata ce v-ati recapatat increderea in genunchi. Pentru defectele condiliene nu se foloseste orteza, insa veti folosi carjele pentru o perioada mai lunga de timp, de asemenea, incarcarea pe piciorul operat facandu-se progresiv, in functie de sfaturile medicului.
  • Aplicati gheata pentru a reduce durerea si tumefactie. Folositi gheata dupa urmatorul program: 20 minute gheata, 20 minute fara pe perioada primei zile post-operatorii. Apoi aplicati gheata de cate ori simtiti nevoia pentru 15-20 minute pe parcusul urmatoarelor zile post-operator. Puneti un prosop intre piele si gheata pentru a preveni degeraturile.
  • Puteti face dus si uda inciziile portalurilor. Cu toate acestea, nu le imbibati in cada sau Jacuzii pana cand firele nu au fost inlaturate.
  • Luati o aspirina in fiecare dimineata.
  • Puteti purta ciorapi elastici sub genunchi pentru a preveni umflarea picioarelor. De asemenea, faceti cel putin 10 exercitii de mobilitate a gleznei pentru a preveni edemul si pentru a preveni tromboflebita.


Programul de exercitii:

Exercitii ale muschiului cvadriceps – pentrua mentine tonusul muscular la nivelul coapsei si pentru a intarigenunchiul Exercitii ale muschiului cvadriceps – pentru a mentinetonusul muscular la nivelul coapsei si pentru a intarigenunchiul.

Asezati-va pe spate cu genunchiul in extensie maxima ca in figura.Contractati si mentineti contractia muschilor anteriori ai coapsei(cvadriceps), genunchiul devenind aplatizat si drept. Daca acesteasunt executate corect, rotula va glisa proximal spre muschiicoapsei.

Pastrati contractia pentru 5 secunde. Executati cel putin 20 derepetitii de cate 3 sau 4 ori pe zi.

Sprijinul pe calcai – pentru a intinde completgenunchiul intindeti-va pe spate cu un prosop rulat sub calcai saustati pe un scaun cu calcaiul pe un taburet, la fel ca in poza.Lasati genunchiul sa se relaxeze in extensie. Daca genunchiul nu seva intinde complet, puteti pune o greutate (900 g pana la 2,25 kg)pe coapsa, exact deasupra rotulei. Incercati sa mentineti aceastapozitie pentru 5 minute, de 3 ori pe zi. In timp ce mentinetiaceasta pozitie de extensie, lucrati exercitiile de cvadriceps.


Alunecarile de calcai – pentru a va recastigaflexia genunchiului.
In timp ce stati intinsi pe spate (figura), alunecati calcaiulpentru a indoi genunchiul. Continuati sa indoiti genunchiul panacand simtiti o “intindere” in regiunea anterioara a genunchiului.Pastrati flexia pentru 5 secunde si apoi usurati flexia siintindeti genunchiul. Cat timp genunchiul este intins, puteticombina exercitiile si sa le repetati pe cele de cvadriceps.Repetati de 20 de ori, de 3 ori pe zi.

Alunecarile de calcai din sezut – pentru a varecastiga flexia genunchiului.
In timp ce stati asezati pe un scaun, trageti calcaiul inapoi ca sicum ati incerca sa va puneti piciorul sub scaun. Pastrati pentru 5secunde si reveniti la pozitia de extensie. Va puteti ajuta depiciorul opus, daca simtiti nevoia. Repetati acest exercitiu de 20de ori, de cate 3 ori pe zi.


Flexia plantara si dorsiflexia piciorului – mobilizati piciorul in sus si in jos pentru a stimula circulatia in picior. Executati cel putin 10 astfel de miscari la fiecare ora.

Faza 2 – de la 2 la 6 saptamani post-operator

Scopuri:

  • Nu suprasolicitati genunchiul, favorizand vindecare
  • Redobanditi-va mobilitatea completa a genunchiului
  • Incepeti intarirea musculara

Program de excercitii:

Bicicleta medicinala
Folositi o bicicleta medicinala pentru a mobiliza genunchiul sipentru a mari flexia acestuia. Daca nu puteti executa pedalaricomplete, atunci pastrati piciorul operat pe pedala si pedalatiinainte si inapoi pana cand genunchiul se va indoi suficient cat sapermita un ciclu complet. Majoritatea persoanelor reusesc un ciclucomplet mai intai in sens invers, urmat apoi se sensul inainte.Puteti folosi bicicleta, fara rezistenta, pentru 10 la 20 minute pezi. Reglati inaltimea seii bicicletei astfel incat atunci candstati pe bicicleta, genunchiul sa fie in extensie completa atuncicand pedala este in pozitia cea mai de jos. Pedalarea se va face cuajutorul antepiciorului (varfului piciorului), si nu acalcaiului.


Exercitii ale muschiului cvadriceps – pentru amentine tonusul muscular la nivelul coapsei si pentru a intarigenunchiul.
Asezati-va pe spate cu genunchiul in extensie maxima ca in figura.Contractati si mentineti contractia muschilor anteriori ai coapsei(cvadriceps), genunchiul devenind aplatizat si drept. Daca acesteasunt executate corect, rotula va glisa proximal spre muschiicoapsei.

Pastrati contractia pentru 5 secunde. Executati cel putin 20 derepetitii de cate 3 sau 4 ori pe zi pana cand puteti intindegenunchiul la acelasi nivel cu partea neoperata.

Sprijinul pe calcai – pentru a intinde completgenunchiul.
Intindeti-va pe spate cu un prosop rulat sub calcai sau stati pe unscaun cu calcaiul pe un taburet, la fel ca in poza. Lasatigenunchiul sa se relaxeze in extensie. Daca genunchiul nu se vaintinde complet, puteti pune o greutate (900 g pana la 2,25 kg) pecoapsa, exact deasupra rotulei. Incercati sa mentineti aceastapozitie pentru 5 minute, de 3 ori pe zi. In timp ce mentineti aceasta pozitie de extensie, lucrati exercitiile de cvadriceps.

Alunecarile de calcai – pentru a va recastigaflexia genunchiului.
In timp ce stati intinsi pe spate (figura), alunecati calcaiulpentru a indoi genunchiul. Continuati sa indoiti genunchiul panacand simtiti o “intindere” in regiunea anterioara a genunchiului.Pastrati flexia pentru 5 secunde si apoi usurati flexia siintindeti genunchiul. Cat timp genunchiul este intins, puteti combina exercitiile si sa le repetati pe cele de cvadriceps. Continuati aceste exercitii pana cand putetiindoi genunchiul asemeni partii fara leziune de LIA (unnoperatedside). De asemenea, pe masura ce va recastigati flexia, va putetifolosi de un prosop pentru a progresa cu flexia genunchiului.Repetati de 20 de ori, de 3 ori pe zi.

Ridicari ale membrului in extensie
Contractati muschiul cvadriceps astfel incat genunchiul sa fieplat, drept si extins complet. Incercati sa ridicati intregulmembru operat de-asupra planului patului sau podelei.
Daca sunteti capabili sa pastrati genunchiul drept pana laaproximativ 45 de grade, faceti o pauza de o secunda si apoicoborati usor piciorul inapoi pe pat. Relaxati-va si repetati.
Daca genunchiul se indoaie in timp ce incercati sa ridicatimembrul, nu continuati cu aceste exercitii. Incercati din nouexercitiile de cvadriceps pana cand veti reusi sa ridicati membrulfara a indoi genunchiul.


Ridicari scurte
Cu genunchiul indoit pe un prosop rulat sau o patura, ridicatipiciorul astfel incat genunchiul se extinde complet. Pastratigenunchiul blocat in extensie pentru 5 secunde, apoi coborati cublandete. Repetati de 20 de ori.

Ondulari hamstring din picioare
Pozitionati-va cu fata la perete, folosindu-va de acesta pentruechilibru si suport. In timp ce stati in membrul fara leziune LIA,indoiti genunchiul si ridicati genunchiul spre fund. Pastratiaceasta pozitie flexata pentru o secunda. Coborati usor membrulinapoi pe podea. Pastrati soldurile aliniate ca in ilustratie.Repetati de 20 de ori.


Ridicari pe varfuri
Stati cu fata la o masa, avand mainile pe aceasta pentru echilibrusi suport. Genunchii vor fi in extensie maxima. Contractaticvadricepsul si mentineti genunchiul in extensie maxima.Ridicati-va pe varfuri, mentinand in acelasi timp genunchii inextensie maxima. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoireveniti la pozitia de start. Repetati de 20 de ori.

Abductia soldului
Intindeti-va pe partea sanatoasa. Genunchii vor fi in extensiemaxima. Ridicati membrul operat pana la 45 de grade, ca in figuraalaturata. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoireveniti usor. Repetati de 20 de ori.

Faza 3: 8-12 saptamani post-operator

Scopuri:

  • Mergeti normal
  • Redobanditi-va mobilitatea completa a genunchiului
  • Recapatati-va forta musculara

Program de exercitii:

Bicicleta medicinala
Folositi o bicicleta medicinala pentru a mobiliza genunchiul sipentru a mari flexia acestuia. Daca nu puteti executa pedalaricomplete, atunci pastrati piciorul operat pe pedala si pedalatiinainte si inapoi pana cand genunchiul se va indoi suficient cat sapermita un ciclu complet. Majoritatea persoanelor reusesc un ciclucomplet mai intai in sens invers, urmat apoi se sensul inainte.Puteti folosi bicicleta, fara rezistenta, pentru 10 la 20 minute pezi. Reglati inaltimea seii bicicletei astfel incat atunci candstati pe bicicleta, genunchiul sa fie in extensie completa atuncicand pedala este in pozitia cea mai de jos. Pedalarea se va face cuajutorul antepiciorului (varfului piciorului), si nu acalcaiului.

Alunecari pe perete
Stati drepti cu spatele si fundul atingand peretele. Plasatipicioarele la 30 cm distanta unul de celalalt si la 6 cm distantade perete. Indoiti genunchiul si alunecati de-a lungul pereteluipana cand genunchii sunt flexati la 45 de grade. Pastrati aceastapozitie pentru 5 secunde si apoi reveniti la cea de start.Executati:3 seturi a cate 10-15 repetari.
Pe langa acestea, veti continua exercitiile incepute in timpulcelei de-a doua faze.

Faza 4: incepand cu 12 saptamani post-operator

Scopuri:

  • Redobandirea completa a fortei musculare
  • Intoarcerea progresiva la activitatile uzuale

Program de exercitii:

Streching hamstring
Executati aceste exercitii in pozitia din figura alaturata. Indoitiinainte la nivelul soldului, pastrand genunchiul in extensiecompleta, pana cand simtiti o intindere usoara la nivelul portiuniiposterioare a coapsei si a genunchiului. Mentineti pozitia destrech-ing pentru 15-20 secunda si repetati de 3-5 ori.

Stretching cvadriceps
Acest exercitiu se realizeaza ca in pozitia alaturata. Executati omiscare de apropiere a calcaiului de fund. Atunci cand simtiti ointindere la nivelul portiunii anterioare a coapsei si agenunchiului, mentineti pozitia pentru 15-20 secunda, timp de 3-5repetari.



Stretching gamba
In pozitia ilustrata, mentineti calcaiul drept pe podea, genunchiul fiind in extensie mxima. Aplecati-va inainte la nivelul coapselor, mainile sustinand greutatea dumneavoastra. Atunci cand simtiti o intindere usoara la nivelul portiunii posterioare a gambei si a genunchiului, mentineti aceasta pozitie pentru 15-20 secunde, timp de 3-5 repetari.

Ghemuiri pe scaun
In aceste exercitii, coborati-va fundul spre scaun pana cand v-ati asezat pe acesta. Nu stati pe scaun, in schimb, ridicati-va imediat si reveniti usor la pozitie de start. Amintiti-va sa pastrati capul deasupra picioarelor si sa va indoiti bazinul in timp ce coborati. Dupa prima saptamana, puteti tine gantere in timp ce executati aceste exercitii. Incepeti cu 1,5 – 2,5 kg in fiecre mana. Puteti adauga 1-2 kg pe saptamana pana cand ajungeti la 10 kg. Executati 3 seturi a cate 10-15 repetari.

Alunecari pe perete
Stati drepti cu spatele si fundul atingand peretele. Plasati picioarele la 30 cm distanta unul de celalalt si la 6 cm distanta de perete. Indoiti genunchiul si alunecati de-a lungul peretelui pana cand genunchii sunt flexati la 30 de grade (NU FLEXATI MAI MULT DE 30 DE GRADE – MAI ALES LA MICROFRACTURILE ROTULIENE SI TROHLEARE). Pastrati aceasta pozitie pentru 5 secunde si apoi reveniti la cea de start. Executati 3 seturi a cate 10-15 repetari.


Presa de picioare (PACIENTII CU MICROFRACTURI PATELARE SAU TROHLEARE NU FAC ACEST EXERCITIU)
Pentru greutatea de inceput, folositi o cantitate pe care o simtitisuficient de usoara astfel incat sa executati 20 de repetari.Folositi aceasta greutate pentru o saptamana, putand apoi sa ocresteti gradual. Greutatea va fi marita cu 2,25 kg la fiecare 7-10zile, atata vreme cat puteti executa 20 de repetari vreme de 3seturi.

La acest exercitiu, evitati sa permiteti genunchilor sa pocneascasau sa se extinda rapid in timp ce ajungeti la pozitia de intinderecompleta. Evitati sa incepeti exercitiile cu genunchii flexatiexcesiv. Nu indoiti genunchii atat de mult astfel incat gamba sisoldul sa intre in contact.



Fandari hamstring cu rezistenta
Daca aveti acces la un aparat de fandari hamstring (figura), atunciputeti sa incepeti sa il folositi. La fel ca si la presa depicioare, incepeti cu o greutate rezonabila cu care veti executaexercitiile de-a lungul primei saptamani. Puteti creste greutateacu 2,25-5 kg la fiecare 10 zile, atata vreme cat puteti lucra 3seturi a cate 20 de repetari. Daca nu aveti acces la un aparat defandari hamstring, puteti sa continuati cu fandarile hamstring dinpicioare, atasandu-va greutati la nivelul gleznelor. Incepeti cu1,5-2,25 kg si adaugati 0,5 kg la fiecare saptamana pana candajungeti la 3 seturi a cate 15 repetari cu greutati de 4,5 kg.

Exercitii de step-up

Pentru acest exercitiu, asezati un taburet mic, o carte sau o bucata de lemn pe podea, la aproximativ 60 cm de un perete. Asezati-va piciorul lezat pe taburei. Mentineti-va echilibrul sprijinindu-va pe perete (figura). Ridicati-va usor pe taburet si permiteti genunchiului sa se intinda usor. Coborati-va usor piciorul opus pe podea, incercand sa nu ca odihniti, in schimb, revenind imediat la pozitie “stepped up”. Incepeti acest exercitiu cu 5 repetari a cate 3 seturi in prima saptamana. Puneti adauga o repetare la fiecare sesiune, pana cand veti ajunge la 15 repetari, daca nu resimtiti durere la nivelul genunchiului sau la locul de insertie a tendonului rotulian.

NB: Toate progresiile sunt aproximari si ar trebui utilizate doar ca indrumare. Progresia se va baza pe starea individuala a pacientului, care este evaluata pe tot parcursul procesului de tratament.
 

Clinica Centrokinetic dispune de unul dintre cele mai performate sisteme de recuperare din Bucuresti, avand o echipa de kinetoterapeuti foarte experimentata, avand o experienta de peste 15 ani. Echipa noastra medicala a lucrat cu nenumarati sportivi de performanta, ajutandu-i sa revina in sportul care i-a consacrat, fiind foarte apreciata de catre echipa nationala de rugby a Romaniei, de echipa de rugby CSA Steaua Bucuresti, de sportivii de la Absoluto, dar si de multi altii.

Centrokinetic e locul in care vei gasi raspunsuri si solutii clare pentru problemele tale de motricitate. Clinica dedicata afectiunilor osteoarticulare e impartita in urmatoarele departamente specializate:

  • Ortopedie, departament compus dintr-o echipa de medici ortopezi extrem de experimentata, condusa de Dr. Andrei Ioan Bogdan, medic primar in ortopedie-traumatologie, cu activitate chirurgicala la  Spitalul de Ortopedie Medlife, specializat in traumatologia sportiva si in chirurgia gleznei si a piciorului.
  • Ortopedie pediatrica, unde sunt tratate afectiunile sportive ale copiilor (leziuni ligamentare si de menisc), deformarile coloanei (scolioza, cifoza, hiperlordoza) si cele ale picioarelor (hallux valgus, hallux rigidus, picior var equin, picior plat valg, picior cav).
  • Neurologie,  ce dispune de un departament ultraperformant, unde sunt efectuate consultatii, electroencefalograme (EEG)si electromiografii (EMG). 
  • Recuperare medicala pentru adulti si copii, departament specializat in recuperarea sportivilor de performanta, in afectiunile coloanei vertebrale, in recuperarea copiilor cu afectiuni neurologice si traumatice. Experienta noastra este extrem de bogata, tratand peste 5000 de sportivi de performanta.
  • Imagistica medicala, clinica fiind dotata cu ecograf si RMN, aparate performante dedicate afectiunilor musculoscheletale, si completata de o echipa experimentata de radiologi: Dr. Sorin Ghiea si Dr. Cosmin Pantu, specializati in imagistica musculo-scheletala.

Afla noutatile urmarind conturile de Facebook si YouTube ale clinicii Centrokinetic.

 

POTI FACE AICI O PROGRAMARE pentru consultatie, pentru RMN sau pentru recuperare medicala.  La Centrokinetic, cei mai buni medici si terapeuti iti stau la dispozitie pentru orice problema articulara sau musculo-scheletala, de la consultatia initiala si investigatii complete in cadrul clinicii, pana la tratament si recuperare medicala completa in afectiuni de coloana, traumatice sau post chirurgicale.
programare

PROGRAMEAZA-TE PENTRU O CONSULTATIE

Pentru ca orice tratament in clinica noastra este bazat pe un diagnostic si se face sub urmarire medicala, pentru evaluarea permanenta a evolutiei.
 
INFO: Clinica Centrokinetic nu colaboreaza cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate

PROGRAMEAZA-TE
Programeaza-te aici