Site-ul nostru foloseste cookie-uri pentru a-ti oferi o experienta de utilizare imbunatatita, pentru a-ti afisa continut personalizat si relevant pentru tine. Cookie-urile ne permit sa avem si statistici anonime de traffic in site, prin Google Analytics. De asemenea, unele pagini pot genera cookie-uri Google sau Facebook pentru a-ti afisa reclame cu serviciile noastre pe alte site-uri. Ai optiunea de a nu a accepta cookie-urile plasate de site. Poti sa iti exprimi aici preferintele tale legate de cookie-uri si sa citesti politica de cookie-uri a site-ului.

  •  
Informatie medicala revizuita de: ANDREI BOGDAN, Medic primar ortopedie – traumatologie

Recuperarea pentru sindromul femuro-patelar

Atunci cand se misca genunchiul, rotula gliseaza pentru aramane in contact cu marginea inferioara a femurulul (santultrohlear). In mod normal, aceasta miscare are aproape niciofrecare: frecarea intre aceste doua suprafete articulare esteaproximativ 20% din frecarea ghetii alunecand pe gheata. Dacasuprafata articulara a rotulei sau a femurului (cartilajularticular) devine moale sau iregulara, frecarea va creste. Carezultat, pacientul va resimti scrasnete si crepitatii lamobilizarea genunchiului. Aceasta patologie, in care avemcrepitatii patelo-femurale, se numeste condromalaciafemuro-patelara sau artroza femuro-patelara.

Forta, sau presiunea, cu care rotula apasa pe femur este de 1,8 maimare decat propria greutate la fiecare pas atunci cand mergem pe osuprafata plana. Atunci cand urcam scarile, forta este de 3,5 orimai mare, iar atunci cand coboram scarile aceasta va fi de 5 orimai mare decat propria greutate.

Simptomele condromalaciei femuro-patelare sunt reprezentate inprincipal de durere in partea anterioara a genunchiului ce poate fiagravata de urcatul sau coboratul scarilor, de pozitia de sezutpentru perioade mai lungi de timp (de exemplu, la film) sau atuncicand indoim genunchiul.


Tratament

Cel mai bun tratament pentru condromalacia femuro-patelara este evitarea activitatilor care comprima rotula pe femur cu forta. Asta inseamna evitarea urcatului si coboratului scarilor, flexiile profunde de genunchi, statul in genunchi si exercitiile de aerobic. Nu purtati pantofi cu toc.
O aparatoare de genunchi care are o gaura speciala pentru rotula poate ajuta. Aplicarea pachetelor de gheata pentru 20 de minute dupa efectuarea exercitiilor, de asemenea, ajuta.
Sporturi care pot agrava tendinita patelara si condromalacia femuro-patelara: volei, baschet, fotbal, alergarea pe distante lungi, squash, rugby si exercitiile de squat (weightlifting).
Sporturi care nu pot provoca simptome: ciclismul (cel mai bine este sa va pozitionati saua intr-o pozitie cat mai inalta si sa evitati delurile), ski-ul, tenis.
Sporturi care sunt cele mai “usoare” pentru genunchi: inotul, mersul (evitati, de asemenea, dealurile), si ski-ul cross-country.


Nu executati urmatoarele exercitii:

  • Fandari
  • Genoflexiuni
  • Aparate de stepper
  • Aparate pentru extensia piciorului cu greutati
i

Urmatoarele exercitii sunt OK daca nu provoaca durere sau tumefactie:

  • Exercitii de ridicare a membrului in extensie
  • Bicicleta medicinala (saua sus, rezistenta minima)
  • Presa de picioare (nu lasati genunchii sa se intoaie mai mult de 90 de grade)
  • Exercitii ale muschiului cvadriceps

Program de exercitii

Urmatorul program de exercitii ar trebui urmat subsupravegherea atenta a unui doctor sau a unui kinetoterapeut.Pentru exercitiile de ridicare ale membrului in extensie sauridicari scurte, puteti adauga greutati de glezna pentru a cresterezistenta exercitiilor si pentru a mari forta. Incepeti cu 500 mgsi mariti gradual cate 500 mg pe saptamana pana cand ajungeti la2,5 kg. Exercitiile trebuie executate zilnic pana in momentuladaugarii greutatilor de glezna. In acest moment, exercitiile deridicare ale membrului in extensie, ridicarile scurte sialunecarile pe perete ar trebui executate la fiecare 2 zile,exercitiile de stretching executandu-se in continuare zilnic.Atunci cand puteti efectua ridicarile membrului in extensie siridicarile scurte cu greutatile de 2,5 kg, continuati-le doar de 2ori pe saptamana, pentru intretinerea fortei musculare.

Ridicari ale membrului in extensie

Contractati muschiul cvadriceps, astfel incat genunchiul sa fieplat, drept si extins complet. Incercati sa ridicati intregulmembru operat de-asupra planului patului sau podelei.
Daca sunteti capabili sa pastrati genunchiul drept pana laaproximativ 45 de grade, faceti o pauza de o secunda si apoicoborati usor piciorul inapoi pe pat. Relaxati-va si repetati.
Daca genunchiul se indoaie in timp ce incercati sa ridicatimembrul, nu continuati cu aceste exercitii. Incercati din nouexercitiile de cvadriceps pana cand veti reusi sa ridicati membrulfara a indoi genunchiul. Repetati de 20 de ori.



Ridicari scurte
Cu genunchiul indoit pe un prosop rulat sau o patura, ridicatipiciorul astfel incat genunchiul se extinde complet. Pastratigenunchiul blocat in extensie pentru 5 secunde, apoi coborati cublandete. Repetati de 20 de ori.

Alunecari pe perete
Stati drepti cu spatele si fundul atingand peretele. Plasatipicioarele la 30 cm distanta unul de celalalt si la 6 cm distantade perete. Indoiti genunchiul si alunecati de-a lungul pereteluipana cand genunchii sunt flexati la 45 de grade. Pastrati aceastapozitie pentru 5 secunde si apoi reveniti la cea de start.Executati 3 seturi a cate 10-15 repetari.


Stretching hamstring
Executati aceste exercitii in pozitia din figura alaturata. Indoitiinainte la nivelul soldului, pastrand genunchiul in extensiecompleta, pana cand simtiti o intindere usoara la nivelul portiuniiposterioare a coapsei si a genunchiului. Mentineti pozitia destrech-ing pentru 15-20 secunda si repetati de 3-5 ori.

Stretching  cvadriceps
Acest exercitiu se realizeaza ca in pozitia alaturata. Executati o miscare de apropiere a calcaiului de fund. Atunci cand simtiti o intindere la nivelul portiunii anterioare a coapsei si a genunchiului, mentineti pozitia pentru 15-20 secunda, timp de 3-5 repetari.

Stretching gamba
In pozitia ilustrata, mentineti calcaiul drept pe podea, genunchiul fiind in extensie mxima. Aplecati-va inainte la nivelul coapselor, mainile sustinand greutatea dumneavoastra. Atunci cand simtiti o intindere usoara la nivelul portiunii posterioare a gambei si a genunchiului, mentineti aceasta pozitie pentru 15-20 secunde, timp de 3-5 repetari.



Stretching  ale soldului si ale coapsei
Incrucisati-va piciorul stang (drept) in fata celuilalt. Aplecati-va pe partea stanga (dreapta), indoind la nivelul soldului lasand proeminenta soldului drept (stang) in afara. Atunci cand simtiti o intindere usoara pe partea extensioara a soldului, pastrati aceasta pozitie pentru 15-20 secunde, timp de 3 sau 5 repetari.

NB: Toate progresiile sunt aproximari si ar trebui utilizate doar ca indrumare. Progresia se va baza pe starea individuala a pacientului, care este evaluata pe tot parcursul procesului de tratament.
 

Clinica Centrokinetic dispune de unul dintre cele mai performate sisteme de recuperare din Bucuresti, avand o echipa de kinetoterapeuti foarte experimentata, avand o experienta de peste 15 ani. Echipa noastra medicala a lucrat cu nenumarati sportivi de performanta, ajutandu-i sa revina in sportul care i-a consacrat, fiind foarte apreciata de catre echipa nationala de rugby a Romaniei, de echipa de rugby CSA Steaua Bucuresti, de sportivii de la Absoluto, dar si de multi altii.

Centrokinetic e locul in care vei gasi raspunsuri si solutii clare pentru problemele tale de motricitate. Clinica dedicata afectiunilor osteoarticulare e impartita in urmatoarele departamente specializate:

  • Ortopedie, departament compus dintr-o echipa de medici ortopezi extrem de experimentata, condusa de Dr. Andrei Ioan Bogdan, medic primar in ortopedie-traumatologie, cu activitate chirurgicala la  Spitalul de Ortopedie Medlife, specializat in traumatologia sportiva si in chirurgia gleznei si a piciorului.
  • Ortopedie pediatrica, unde sunt tratate afectiunile sportive ale copiilor (leziuni ligamentare si de menisc), deformarile coloanei (scolioza, cifoza, hiperlordoza) si cele ale picioarelor (hallux valgus, hallux rigidus, picior var equin, picior plat valg, picior cav).
  • Neurologie,  ce dispune de un departament ultraperformant, unde sunt efectuate consultatii, electroencefalograme (EEG)si electromiografii (EMG). 
  • Recuperare medicala pentru adulti si copii, departament specializat in recuperarea sportivilor de performanta, in afectiunile coloanei vertebrale, in recuperarea copiilor cu afectiuni neurologice si traumatice. Experienta noastra este extrem de bogata, tratand peste 5000 de sportivi de performanta.
  • Imagistica medicala, clinica fiind dotata cu ecograf si RMN, aparate performante dedicate afectiunilor musculoscheletale, si completata de o echipa experimentata de radiologi: Dr. Sorin Ghiea si Dr. Cosmin Pantu, specializati in imagistica musculo-scheletala.

Afla noutatile urmarind conturile de Facebook si YouTube ale clinicii Centrokinetic.



POTI FACE AICI O PROGRAMARE pentru consultatie, pentru RMN sau pentru recuperare medicala.  La Centrokinetic, cei mai buni medici si terapeuti iti stau la dispozitie pentru orice problema articulara sau musculo-scheletala, de la consultatia initiala si investigatii complete in cadrul clinicii, pana la tratament si recuperare medicala completa in afectiuni de coloana, traumatice sau post chirurgicale.
programare

PROGRAMEAZA-TE PENTRU O CONSULTATIE

Pentru ca orice tratament in clinica noastra este bazat pe un diagnostic si se face sub urmarire medicala, pentru evaluarea permanenta a evolutiei.
 
INFO: Clinica Centrokinetic nu colaboreaza cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate

PROGRAMEAZA-TE
Programeaza-te aici