Site-ul nostru foloseste cookie-uri pentru a-ti afisa continut personalizat. Tot cookie-uri foloseste si serviciul de monitorizare statistica de trafic in site, serviciu oferit de Google. De asemenea, folosim cookie-uri gestionate de Google, Facebook si DoubleClick pentru a-ti afisa mesaje publicitare pe alte site-uri, dupa ce l-ai vizitat pe al nostru.

Te rugam sa citesti politica noastra si sa iti exprimi preferintele legate de cookie-uri.

  •  


Recuperarea pentru sindromul femuro-patelar

Atunci cand se misca genunchiul, rotula gliseaza pentru a ramane in contact cu marginea inferioara a femurulul (santul trohlear). In mod normal, aceasta miscare are aproape nicio frecare: frecarea intre aceste doua suprafete articulare este aproximativ 20% din frecarea ghetii alunecand pe gheata. Daca suprafata articulara a rotulei sau a femurului (cartilajul articular) devine moale sau iregulara, frecarea va creste. Ca rezultat, pacientul va resimti scrasnete si crepitatii la mobilizarea genunchiului. Aceasta patologie, in care avem crepitatii patelo-femurale, se numeste condromalacia femuro-patelara sau artroza femuro-patelara.

Forta, sau presiunea, cu care rotula apasa pe femur este de 1,8 mai mare decat propria greutate la fiecare pas atunci cand mergem pe o suprafata plana. Atunci cand urcam scarile, forta este de 3,5 ori mai mare, iar atunci cand coboram scarile aceasta va fi de 5 ori mai mare decat propria greutate.

Simptomele condromalaciei femuro-patelare sunt reprezentate in principal de durere in partea anterioara a genunchiului ce poate fi agravata de urcatul sau coboratul scarilor, de pozitia de sezut pentru perioade mai lungi de timp (de exemplu, la film) sau atunci cand indoim genunchiul.

Tratament

Cel mai bun tratament pentru condromalacia femuro-patelara este evitarea activitatilor care comprima rotula pe femur cu forta. Asta inseamna evitarea urcatului si coboratului scarilor, flexiile profunde de genunchi, statul in genunchi si exercitiile de aerobic. Nu purtati pantofi cu toc.
O aparatoare de genunchi care are o gaura speciala pentru rotula poate ajuta. Aplicarea pachetelor de gheata pentru 20 de minute dupa efectuarea exercitiilor, de asemenea, ajuta.
Sporturi care pot agrava tendinita patelara si condromalacia femuro-patelara: volei, baschet, fotbal, alergarea pe distante lungi, squash, rugby si exercitiile de squat (weightlifting).
Sporturi care nu pot provoca simptome: ciclismul (cel mai bine este sa va pozitionati saua intr-o pozitie cat mai inalta si sa evitati delurile), ski-ul, tenis.
Sporturi care sunt cele mai “usoare” pentru genunchi: inotul, mersul (evitati, de asemenea, dealurile), si ski-ul cross-country.


Nu executati urmatoarele exercitii:

  • Fandari
  • Genoflexiuni
  • Aparate de stepper
  • Aparate pentru extensia piciorului cu greutati
i

Urmatoarele exercitii sunt OK daca nu provoaca durere sau tumefactie:

  • Exercitii de ridicare a membrului in extensie
  • Bicicleta medicinala (saua sus, rezistenta minima)
  • Presa de picioare (nu lasati genunchii sa se intoaie mai mult de 90 de grade)
  • Exercitii ale muschiului cvadriceps

Program de exercitii

Urmatorul program de exercitii ar trebui urmat sub supravegherea atenta a unui doctor sau a unui kinetoterapeut. Pentru exercitiile de ridicare ale membrului in extensie sau ridicari scurte, puteti adauga greutati de glezna pentru a creste rezistenta exercitiilor si pentru a mari forta. Incepeti cu 500 mg si mariti gradual cate 500 mg pe saptamana pana cand ajungeti la 2,5 kg. Exercitiile trebuie executate zilnic pana in momentul adaugarii greutatilor de glezna. In acest moment, exercitiile de ridicare ale membrului in extensie, ridicarile scurte si alunecarile pe perete ar trebui executate la fiecare 2 zile, exercitiile de stretching executandu-se in continuare zilnic. Atunci cand puteti efectua ridicarile membrului in extensie si ridicarile scurte cu greutatile de 2,5 kg, continuati-le doar de 2 ori pe saptamana, pentru intretinerea fortei musculare.

Ridicari ale membrului in extensie

Contractati muschiul cvadriceps, astfel incat genunchiul sa fie plat, drept si extins complet. Incercati sa ridicati intregul membru operat de-asupra planului patului sau podelei.
Daca sunteti capabili sa pastrati genunchiul drept pana la aproximativ 45 de grade, faceti o pauza de o secunda si apoi coborati usor piciorul inapoi pe pat. Relaxati-va si repetati.
Daca genunchiul se indoaie in timp ce incercati sa ridicati membrul, nu continuati cu aceste exercitii. Incercati din nou exercitiile de cvadriceps pana cand veti reusi sa ridicati membrul fara a indoi genunchiul. Repetati de 20 de ori.



Ridicari scurte
Cu genunchiul indoit pe un prosop rulat sau o patura, ridicati piciorul astfel incat genunchiul se extinde complet. Pastrati genunchiul blocat in extensie pentru 5 secunde, apoi coborati cu blandete. Repetati de 20 de ori.

Alunecari pe perete
Stati drepti cu spatele si fundul atingand peretele. Plasati picioarele la 30 cm distanta unul de celalalt si la 6 cm distanta de perete. Indoiti genunchiul si alunecati de-a lungul peretelui pana cand genunchii sunt flexati la 45 de grade. Pastrati aceasta pozitie pentru 5 secunde si apoi reveniti la cea de start. Executati 3 seturi a cate 10-15 repetari.


Stretching hamstring
Executati aceste exercitii in pozitia din figura alaturata. Indoiti inainte la nivelul soldului, pastrand genunchiul in extensie completa, pana cand simtiti o intindere usoara la nivelul portiunii posterioare a coapsei si a genunchiului. Mentineti pozitia de strech-ing pentru 15-20 secunda si repetati de 3-5 ori.


 
Stretching  cvadriceps
Acest exercitiu se realizeaza ca in pozitia alaturata. Executati o miscare de apropiere a calcaiului de fund. Atunci cand simtiti o intindere la nivelul portiunii anterioare a coapsei si a genunchiului, mentineti pozitia pentru 15-20 secunda, timp de 3-5 repetari.


Stretching gamba
In pozitia ilustrata, mentineti calcaiul drept pe podea, genunchiul fiind in extensie mxima. Aplecati-va inainte la nivelul coapselor, mainile sustinand greutatea dumneavoastra. Atunci cand simtiti o intindere usoara la nivelul portiunii posterioare a gambei si a genunchiului, mentineti aceasta pozitie pentru 15-20 secunde, timp de 3-5 repetari.


Stretching  ale soldului si ale coapsei
Incrucisati-va piciorul stang (drept) in fata celuilalt. Aplecati-va pe partea stanga (dreapta), indoind la nivelul soldului lasand proeminenta soldului drept (stang) in afara. Atunci cand simtiti o intindere usoara pe partea extensioara a soldului, pastrati aceasta pozitie pentru 15-20 secunde, timp de 3 sau 5 repetari.

NB: Toate progresiile sunt aproximari si ar trebui utilizate doar ca indrumare. Progresia se va baza pe starea individuala a pacientului, care este evaluata pe tot parcursul procesului de tratament.
 
Clinica Centrokinetic dispune de unul dintre cele mai performate sisteme de recuperare din Bucuresti, avand o echipa de kinetoterapeuti foarte experimentata, condusa de catre kt. Alin Voica, supraspecializat in traumatologie sportiva, avand o experienta de peste 15 ani. Alin a lucrat cu nenumarati sportivi de performanta, ajutandu-i sa revina in sportul care i-a consacrat, fiind foarte apreciat de catre echipa nationala de rugby a Romaniei, de echipa de rugby CSA Steaua Bucuresti, de sportivii de la Absoluto, dar si de multi altii. 

Echipa noastra este antrenata permanent de catre Kt. Christos Poulis, cu o experienta de 16 ani, licentiat in recuperare la facultatea din Liverpool 2001, master in NY in kinetoterapie sportiva 2003, preparator fizic a numeroase echipe de club si nationale de baschet printre care: nationala de baschet a Greciei, a Romaniei, echipele de club Panathinaikos Atena, AEK Atena, CSM Bucuresti. Christos este specializat in numeroase tehnici de recuperare, implementate in clinica noastra, printre care amintim: dynamic taping, manual therapy, ART active release technique, Graston technique, Kinesio Tape, IASTM, Leuko Tape.

Clinica dispune de 4 departamente supraspecializate in: kinetoterapie, fizioterapia postraumatica si postoperatorie, afectiunile coloanei, in afectiunile pediatrice.
programare

PROGRAMEAZA-TE PENTRU O CONSULTATIE

Pentru ca orice tratament in clinica noastra este bazat pe un diagnostic si se face sub urmarire medicala, pentru evaluarea permanenta a evolutiei.
 
INFO: Clinica Centrokinetic nu colaboreaza cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate

PROGRAMEAZA-TE

PROGRAMEAZA-TE
LA O CONSULTATIE


MAI DEPARTE