Site-ul nostru foloseste cookie-uri pentru a-ti afisa continut personalizat. Tot cookie-uri foloseste si serviciul de monitorizare statistica de trafic in site, serviciu oferit de Google. De asemenea, folosim cookie-uri gestionate de Google, Facebook si DoubleClick pentru a-ti afisa mesaje publicitare pe alte site-uri, dupa ce l-ai vizitat pe al nostru.

Te rugam sa citesti politica noastra si sa iti exprimi preferintele legate de cookie-uri.

  •  
recuperare sutura tendon rotulian

Recuperarea dupa sutura tendonului cvadricipital sau rotulian

Faza I – Prima saptamana post-operator

Scopuri:

  • Controlul durerii si a tumefactiei
  • Initiati mobilizarea genunchiului
  • Activarea muschiului cvadriceps

Ghiduri si activitati:

  • Mobilitate: Puteti intinde complet genunchiul. Chirurgul va va oferi informatii referitor la cat de mult puteti flexa genunchiul.
  • Orteza si carje: Veti pleca acasa folosindu-va de carje si cu genunchiul imobilizat in extensie completa intr-o orteza. In lipsa altor sfaturi din partea medicului, veti folosi carjele la mers si veti incarca pe piciorul operat in limita durerii (chiar si pana la incarcarea completa).
  • Puteti purta ciorapi elastici sub genunchi pentru a preveni umflarea picioarelor. De asemenea, faceti cel putin 10 exercitii de mobilitate a gleznei pentru a preveni edemul si pentru a preveni tromboflebita.

Programul de exercitii:

Exercitii ale muschiului cvadriceps – pentru a mentine tonusul muscular la nivelul coapsei si pentru a intari genunchiul.
Asezati-va pe spate cu genunchiul in extensie maxima ca in figura. Contractati si mentineti contractia muschilor anteriori ai coapsei (cvadriceps), genunchiul devenind aplatizat si drept. Daca acestea sunt executate corect, rotula va glisa proximal spre muschii coapsei.
Pastrati contractia pentru 5 secunde. Executati cel putin 20 de repetitii de cate 3 ori pe zi.


Sprijinul pe calcai
– pentru a intinde complet genunchiul
Intindeti-va pe spate cu un prosop rulat sub calcai sau stati pe un scaun cu calcaiul pe un taburet, la fel ca in poza. Lasati genunchiul sa se relaxeze in extensie. Daca genunchiul nu se va intinde complet, puteti pune o greutate (900 g pana la 2,25 kg) pe coapsa, exact deasupra rotulei. Incercati sa mentineti aceasta pozitie pentru 5 minute, de 3 ori pe zi. In timp ce mentineti aceasta pozitie de extensie, lucrati exercitiile de cvadriceps.


Alunecarile de calcai
– pentru a va recastiga flexia genunchiului.
In timp ce stati intinsi pe spate (figura), alunecati calcaiul pentru a indoi genunchiul. Continuati sa indoiti genunchiul pana cand simtiti o “intindere” in regiunea anterioara a genunchiului. Pastrati flexia pentru 5 secunde si apoi usurati flexia si intindeti genunchiul. Cat timp genunchiul este intins, puteti combina exercitiile si sa le repetati pe cele de cvadriceps. Repetati de 20 de ori, de 3 ori pe zi.


Alunecarile de calcai din sezut – pentru a va recastiga flexia genunchiului
In timp ce stati asezati pe un scaun, trageti calcaiul inapoi ca si cum ati incerca sa va puneti piciorul sub scaun. Pastrati pentru 5 secunde si reveniti la pozitia de extensie. Va puteti ajuta de piciorul opus, daca simtiti nevoia. Repetati acest exercitiu de 20 de ori, de cate 3 ori pe zi.


Flexia plantara si dorsiflexia piciorului
– mobilizati piciorul in sus si in jos pentru a stimula circulatia in picior. Executati cel putin 10 astfel de miscari la fiecare ora.

Control post-operator

La 10-14 zile dupa interventia chirurgicala veti efectua un control medical pentru urmarirea evolutiei post-operatorii si pentru ablatia firelor de sutura.

Faza 2 – saptamanile 2-6 post-operator

Scopuri:

  • Evitati suprasolicitarea tendonului si permiteti vindecarea
  • Redobanditi mobilitatea genunchiului, limitand flexia la 90 de grade
  • Incepeti intarirea musculara

Mobilizarea genunchiului

Puteti extinde complet genunchiul. Pentru a evita aplicarea stresului suplimentar la nivelul tendonului, nu indoiti genunchiul mai mult de 90 de grade.

Orteza si carje

Va veti folosi de carje in timpul mersului, incarcand pe piciorul operat in limita durerii. De asemenea, in timpul mersului, veti purta o orteza de genunchi, cu acesta intins in extensie completa.

Programul de exercitii

Exercitii ale muschiului cvadriceps – pentru a mentine tonusul muscular la nivelul coapsei si pentru a intari genunchiul.
Asezati-va pe spate cu genunchiul in extensie maxima ca in figura. Contractati si mentineti contractia muschilor anteriori ai coapsei (cvadriceps), genunchiul devenind aplatizat si drept. Daca acestea sunt executate corect, rotula va glisa proximal spre muschii coapsei.
Pastrati contractia pentru 5 secunde. Executati cel putin 20 de repetitii de cate 3 ori pe zi.


Sprijinul pe calcai – pentru a intinde complet genunchiul.
Intindeti-va pe spate cu un prosop rulat sub calcai sau stati pe un scaun cu calcaiul pe un taburet, la fel ca in poza. Lasati genunchiul sa se relaxeze in extensie. Daca genunchiul nu se va intinde complet, puteti pune o greutate (900 g pana la 2,25 kg) pe coapsa, exact deasupra rotulei. Incercati sa mentineti aceasta pozitie pentru 5 minute, de 3 ori pe zi. In timp ce mentineti aceasta pozitie de extensie, lucrati exercitiile de cvadriceps.


Alunecarile de calcai – pentru a va recastiga flexia genunchiului.
In timp ce stati intinsi pe spate (figura), alunecati calcaiul pentru a indoi genunchiul. Continuati sa indoiti genunchiul pana cand simtiti o “intindere” in regiunea anterioara a genunchiului. Pastrati flexia pentru 5 secunde si apoi usurati flexia si intindeti genunchiul. Cat timp genunchiul este intins, puteti combina exercitiile si sa le repetati pe cele de cvadriceps. Repetati de 20 de ori, de 3 ori pe zi.


Flexia genunchiului in sezut – pentru redobandirea flexiei genunchiului. In timp de stati pe un scaun, ajutati-va de membrul sanatos pentru a efectua miscari de flexie-extensie a genunchiului, limitand flexia la 90 de grade. Mentineti genunchiul in flexie 90 de grade timp de 5 secunde, dupa care, cu ajutorul piciorului sanatos reveniti in pozitia de extensie completa. Repetati miscarea de 20 de ori, de cate 3 ori pe zi.

Abductia soldului. Intindeti-va pe partea sanatoasa. Genunchii vor fi in extensie maxima. Ridicati membrul operat pana la 45 de grade, ca in figura alaturata. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoi reveniti usor. Repetati de 20 de ori.

Ridicari pe varfuri. Stati cu fata la o masa, avand mainile pe aceasta pentru echilibru si suport. Genunchii vor fi in extensie maxima. Contractati cvadricepsul si mentineti genunchiul in extensie maxima. Ridicati-va pe varfuri, mentinand in acelasi timp genunchii in extensie maxima. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoi reveniti la pozitia de start. Repetati de 20 de ori.

Flexia plantara si dorsiflexia piciorului – mobilizati piciorul in sus si in jos pentru a stimula circulatia in picior. Executati cel putin 10 astfel de miscari la fiecare ora.

Control post-operator

La 6 saptamani dupa interventia chirurgicala veti efectua un control medical pentru urmarirea evolutiei post-operatorii.

Faza 3 –6-12 saptamani post-operator

Scopuri:

  • Mergeti normal
  • Recapatati-va si imbunatatiti-va anvergura miscarilor genunchiului
  • Incepeti exercitii de intarire musculara

Programul de exercitii

Bicicleta medicinala. Folositi o bicicleta medicinala pentru a mobiliza genunchiul si pentru a mari flexia acestuia. Daca nu puteti executa pedalari complete, atunci pastrati piciorul operat pe pedala si pedalati inainte si inapoi pana cand genunchiul se va indoi suficient cat sa permita un ciclu complet. Majoritatea persoanelor reusesc un ciclu complet mai intai in sens invers, urmat apoi se sensul inainte. Puteti folosi bicicleta, fara rezistenta, pentru 10 la 20 minute pe zi. Reglati inaltimea seii bicicletei astfel incat atunci cand stati pe bicicleta, genunchiul sa fie in extensie completa atunci cand pedala este in pozitia cea mai de jos. Pedalarea se va face cu ajutorul antepiciorului (varfului piciorului), si nu a calcaiului.


Sprijinul pe calcai
– pentru a intinde complet genunchiul.
Intindeti-va pe spate cu un prosop rulat sub calcai sau stati pe un scaun cu calcaiul pe un taburet, la fel ca in poza. Lasati genunchiul sa se relaxeze in extensie. Daca genunchiul nu se va intinde complet, puteti pune o greutate (900 g pana la 2,25 kg) pe coapsa, exact deasupra rotulei. Incercati sa mentineti aceasta pozitie pentru 5 minute, de 3 ori pe zi. In timp ce mentineti aceasta pozitie de extensie, lucrati exercitiile de cvadriceps.

Alunecarile de calcai
– pentru a va recastiga flexia genunchiului.
In timp ce stati intinsi pe spate (figura), alunecati calcaiul pentru a indoi genunchiul. Continuati sa indoiti genunchiul pana cand simtiti o “intindere” in regiunea anterioara a genunchiului. Pastrati flexia pentru 5 secunde si apoi usurati flexia si intindeti genunchiul. Cat timp genunchiul este intins, puteti combina exercitiile si sa le repetati pe cele de cvadriceps. Continuati aceste exercitii pana cand puteti indoi genunchiul asemeni partii fara leziune de LIA (unnoperated side). De asemenea, pe masura ce va recastigati flexia, va puteti folosi de un prosop pentru a progresa cu flexia genunchiului. Repetati de 20 de ori, de 3 ori pe zi.

Ridicari ale membrului in extensie. Contractati muschiul cvadriceps astfel incat genunchiul sa fie plat, drept si extins complet. Incercati sa ridicati intregul membru operat de-asupra planului patului sau podelei.
Daca sunteti capabili sa pastrati genunchiul drept pana la aproximativ 45 de grade, faceti o pauza de o secunda si apoi coborati usor piciorul inapoi pe pat. Relaxati-va si repetati.
Daca genunchiul se indoaie in timp ce incercati sa ridicati membrul, nu continuati cu aceste exercitii. Incercati din nou exercitiile de cvadriceps pana cand veti reusi sa ridicati membrul fara a indoi genunchiul.


Ridicari scurte. 
Cu genunchiul indoit pe un prosop rulat sau o patura, ridicati piciorul astfel incat genunchiul se extinde complet. Pastrati genunchiul blocat in extensie pentru 5 secunde, apoi coborati cu blandete. Repetati de 20 de ori.

Flexia plantara si dorsiflexia piciorului – mobilizati piciorul in sus si in jos pentru a stimula circulatia in picior. Executati cel putin 10 astfel de miscari la fiecare ora.

Ridicari pe varfuri. Stati cu fata la o masa, avand mainile pe aceasta pentru echilibru si suport. Genunchii vor fi in extensie maxima. Contractati cvadricepsul si mentineti genunchiul in extensie maxima. Ridicati-va pe varfuri, mentinand in acelasi timp genunchii in extensie maxima. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoi reveniti la pozitia de start. Repetati de 20 de ori.

Alunecari pe perete. Stati drepti cu spatele si fundul atingand peretele. Plasati picioarele la 30 cm distanta unul de celalalt si la 6 cm distanta de perete. Indoiti genunchiul si alunecati de-a lungul peretelui pana cand genunchii sunt flexati la 45 de grade. Pastrati aceasta pozitie pentru 5 secunde si apoi reveniti la cea de start. Executati 3 seturi a cate 10-15 repetari.

Faza 4 – 12 saptamani+ dupa operatie

Activitati:

  • Mers / urcat scari: In mod normal ar trebui sa mergeti fara ajutorul ortezei si a carjelor. Puteti incepe sa urcati/coborati scari.
  • Bicicleta medicinala: Folositi o bicicleta medicinala pentru a va intari musculatura coapsei si pentru a va imbunatati flexia.
  • Inot (exercitiu ideal)

Exercitii:

Alunecari pe perete - Stati drepti cu spatele si fundul atingand peretele. Plasati picioarele la 30 cm distanta unul de celalalt si la 6 cm distanta de perete. Indoiti genunchiul si alunecati de-a lungul peretelui pana cand genunchii sunt flexati la 45 de grade. Pastrati aceasta pozitie pentru 5 secunde si apoi reveniti la cea de start. Executati 3 seturi a cate 10-15 repetari.


Strech-ing hamstring - Executati aceste exercitii in pozitia din figura alaturata. Indoiti inainte la nivelul soldului, pastrand genunchiul in extensie completa, pana cand simtiti o intindere usoara la nivelul portiunii posterioare a coapsei si a genunchiului. Mentineti pozitia de strech-ing pentru 15-20 secunda si repetati de 3-5 ori.

Stretching ale gambei - In pozitia ilustrata, mentineti calcaiul drept pe podea, genunchiul fiind in extensie mxima. Aplecati-va inainte la nivelul coapselor, mainile sustinand greutatea dumneavoastra. Atunci cand simtiti o intindere usoara la nivelul portiunii posterioare a gambei si a genunchiului, mentineti aceasta pozitie pentru 15-20 secunde, timp de 3-5 repetari.


Stretching ale soldului si ale coapsei - Incrucisati-va piciorul stang (drept) in fata celuilalt. Aplecati-va pe partea stanga (dreapta), indoind la nivelul soldului lasand proeminenta soldului drept (stang) in afara. Atunci cand simtiti o intindere usoara pe partea extensioara a soldului, pastrati aceasta pozitie pentru 15-20 secunde, timp de 3 sau 5 repetari.


NB: Toate progresiile sunt aproximari si ar trebui utilizate doar ca indrumare. Progresia se va baza pe starea individuala a pacientului, care este evaluata pe tot parcursul procesului de tratament.
 
Clinica Centrokinetic dispune de unul dintre cele mai performate sisteme de recuperare din Bucuresti, avand o echipa de kinetoterapeuti foarte experimentata, condusa de catre kt. Alin Voica, supraspecializat in traumatologie sportiva, avand o experienta de peste 15 ani. Alin a lucrat cu nenumarati sportivi de performanta, ajutandu-i sa revina in sportul care i-a consacrat, fiind foarte apreciat de catre echipa nationala de rugby a Romaniei, de echipa de rugby CSA Steaua Bucuresti, de sportivii de la Absoluto, dar si de multi altii. 

Echipa noastra este antrenata permanent de catre Kt. Christos Poulis, cu o experienta de 16 ani, licentiat in recuperare la facultatea din Liverpool 2001, master in NY in kinetoterapie sportiva 2003, preparator fizic a numeroase echipe de club si nationale de baschet printre care: nationala de baschet a Greciei, a Romaniei, echipele de club Panathinaikos Atena, AEK Atena, CSM Bucuresti. Christos este specializat in numeroase tehnici de recuperare, implementate in clinica noastra, printre care amintim: dynamic taping, manual therapy, ART active release technique, Graston technique, Kinesio Tape, IASTM, Leuko Tape.

Clinica dispune de 4 departamente supraspecializate in: kinetoterapie, fizioterapia postraumatica si postoperatorie, afectiunile coloanei, in afectiunile pediatrice.
programare

PROGRAMEAZA-TE PENTRU O CONSULTATIE

Pentru ca orice tratament in clinica noastra este bazat pe un diagnostic si se face sub urmarire medicala, pentru evaluarea permanenta a evolutiei.
 
INFO: Clinica Centrokinetic nu colaboreaza cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate

PROGRAMEAZA-TE

PROGRAMEAZA-TE
LA O CONSULTATIE


MAI DEPARTE

ECHIPA
MEDICALA

Dr. BOGDAN IOAN ANDREI
Dr. CATALIN GICAN
Dr. SORIN-LUCIAN GHIEA
Dr. SIMONA FATULESCU
Dr. GEORGIANA TACHE
Dr. HORATIU IOANI
Dr. ORLANDO MARINESCU
Dr. DACIANA ISPIR