Site-ul nostru foloseste cookie-uri pentru a-ti afisa continut personalizat. Tot cookie-uri foloseste si serviciul de monitorizare statistica de trafic in site, serviciu oferit de Google. De asemenea, folosim cookie-uri gestionate de Google, Facebook si DoubleClick pentru a-ti afisa mesaje publicitare pe alte site-uri, dupa ce l-ai vizitat pe al nostru.

Te rugam sa citesti politica noastra si sa iti exprimi preferintele legate de cookie-uri.

  •  
Articol scris de: GEORGIANA TACHE, Medic primar recuperare

Programele de reintegrare in sport dupa accidentare

Marea majoritate a sportivilor de performanta sunt pregatiti sa se intoarca la antrenamente si in competitiile sportive imediat ce sunt considerati a fi apti din punct de vedere medical de catre medicul echipei sau de staful medical. Asadar, din momentul in care au fost vindecati din punct de vedere fizic, majoritatea sportivilor nu au nicio problema in revenirea la activitatea sportiva. Cu toate acestea, exista sportivi care nu sunt pregatiti din punct de vedere psihologic, putand rezulta o situatie din urmatoarele:
  1. Scaderea increderii in sine, conducand astfel la o scadere a performantelor sportive
  2. Re-accidentarea
  3. Trairi de stres si anxietate datorita lipsei de incredere in conditia lor fizica
  4. Frica de accidentare si frica de revenire in sport

Cum pot fi ajutati sportivii din punct de vedere mental pentru a reveni in sport?

Kinetoterapeutii joaca in rol important in scopul recuperarii unei accidentari, nu doar in ceea ce priveste recuperarea fizica, cat si in cea mentala. Datorita interactiunii zilnice pe care acestia o au cu pacientii, kinetoterapeutii reprezita surse importante de suport social pentru orice sportiv accidentat, de asemenea, jucand un rol important in mentinerea increderii lor si pot utiliza strategii mentale pentru a mentine sportivii concentrati pe recuperare, chiar daca organismul lor nu este inca pregatit.
 

Iata cateva strategii mentale usoare care pot fi incorporate intr-un program de recuperare 

  1. Incorporarea de imagini: O metoda de a pastra sprtivii concentrati („in the game”) este sa implementeze un antrenament prin „imagini” in timpul sesiunilor de recuperare. Sportivii pot sa exerseze abilitati sportive specifice, scheme de joc, strategii de joc in timpul sesiunilor de recuperare. Cel mai bun moment este considerat a fi sfarsitul sesiunilor de recuperare, atunci cand acestia incep sa se blocheze. De exemplu, un baschetbalist ar putea sa-si imagineze (ca si cum s-ar vederea pe sine la televizor) ca rezolva cu succes 5 atacuri succesive ale echipei.
  2. Abilitati sportive specifice: Oricand este posibil trebie sa fim creativi si sa mentinem sportivul activ in sportul lui, in ciuda faptului ca acestia pot fi imobilizati, sub o forma sau alta. Ganditi in afara cutiei si modificati abilitatile sportive astfel incat ca sportivul accidetat sa continue sa-si exerseze calitatile specifice sportului pe care il practica. Astfel, acestia vor primi un ajutor crucial in ceea ce priveste motivarea de revenire in sport, in ceea ce priveste pregatirea mentala de a reveni la sportul practicat, pastrandu-si interesul si bucuria de a merge in continuare la recuperare. De exemplu, un jucator de baschet care se recupereaza dupa o ligamentoplastie poate sa lucreze cu usurinta la pasele de joc, la aruncari si la exercitii de manipulare a mingii in timp ce stau asezati pe un scaun. In plus, in timpul antrenamentelor, sportivul isi poate urmari coechipierul care joaca pe aceeasi pozitie, acesta furnizandu-i in mod constinuu un feedback pozitiv.
  3. Incorporarea unor teluri: Sportivul aflat la recuperare ar trebui sa-si seteze o serie de teluri saptamanale, daca nu zilnice, in ceea ce priveste recuperarea abilitatilor de joc. Un tel reprezinta un standard pe care acestia ar dori sa-l indeplineasca pana la un termen limita. Pastrati o evidenta a acestor teluri, la fel si momentul in care sportivul isi indeplineste telul respectiv. Astfel, kinetoterapeutul va putea pastra o evidenta a tuturor telurilor indeplinite, furnizand astfel o dovada a progresului sportivului in timpul recuperarii. In final, prin furnizarea unui feedback pozitiv la finalul indeplinirii acestor teluri putem ajuta sportivii accidentati sa-si pastreze motivatia de-a lungul lungilor luni de recuperare.

Partea mentala a accidentarilor sportive

Ai fost implicat in sportul tau pentru mai mult timp decat iti poti aminti. Pe masura ce ai crescut, la fel s-a intamplat si cu forta, anduranta si tehnica ta. Te-ai dat peste cap sa devi cel mai bun posibil in sportul tau si o forta de neoprit in timpul competitiilor sportive. Traiesti pentru sport. Ai o pasiune pentru competitii. E ceea ce esti tu!
 
Apoi se petrece inimaginabilul. Te-a luat pe nepregatite. Nu e ca si cum ar fi fost o accidentare serioasa. Nu ai simtit nimic pocnind sau rupand-se. Totusi, se pare ca a fost ceva mai insidioasa. La capatul unei competitii importante ai observat o usoara durere si sensibilitate in umar. „Nicio problema”, te-ai gandit. Te-ai confruntat cu situatii similare si in trecut. Imediat, ai inlaturat orice semn de indoiala. Urmatoarea zi, la antrenamente, ai observat ca umarul tau inca este inflamat. „Nu-i nimic grav!” Incerci sa ignori problema si continui antrenamentul in ciuda durerii. La sfarsitul sesiunii de antrenament, umarul doare mai tare ca niciodata si incepi sa realizezi ca poate ca nu a fost cel mai inteleapta decizie sa te fortezi si sa lucrezi in ciuda durerii. In acea seara, chiar si atunci cand duci mana la gura pentru a te peria pe dinti, incepi sa te ingrijorezi pentru prima data.
 
In urma unei consultatii cu un specialist in medicina sportiva ti se confirma cele mai rele temeri. Umarul tau are o problema foarte grava si iti spune ca trebuie sa stai pe ara pentru cel putin 2-3 luni. Sustine ca ai o forma de tendinita sau o posibila problema a coafei rotatorilor, dar nu intelegi nimic. Nu stie exact cat timp va dura, dar ceea ce spune in secunda urmatoare, intr-adevar iti capteaza atentia. Daca nu iti ingrijesti umarul si ii acorzi o perioada de repaus, risti sa provoci leziuni permanente. Ce inseamna asta? il intrebi. Iti spune ca daca vei continua sa joci in ciuda durerii, e posibil sa-ti risti cariera ta sportiva! A innebunit? Imi spune cu adevarat ca e posibil sa nu mai joc niciodata? Cum e posibil asa ceva?
 
Daca esti un sportiv serios si ai experienta unei accidentari, atunci vei stii cu siguranta ca durerea fizica pe care o resimti e doar o mica parte din durerea generala cu care trebuie sa te lupti atunci cand treci prin procesul de recuperare.
Durerea mentala cauzata de accidentarea ta si pierderea temporata sau permanenta a sportului pe care il practici pot fi mult mai devastatoare decat durerile cauzate de rupturi ligamentare, rupturi musculare, leziuni cartilaginoase sau fracturi. Daca acest tip de durere nu este adresata si tratata in mod direct, recuperarea ta generala va fi inceata si incompleta.
 
Antrenorii si parintii care sunt sensibili la problemele sportivilor accidentati ajuta in accelerarea procesului de recuperare si scad semnificativ chinul mentan cu care sportivul trebuie sa se lupte
Antrenorii si parintii care sunt insensibili la aceste probleme critice, cauzeaza probleme suplimentare si pot compromite procesul de vindecare. Pentru o mai buna intelegere a ceea ce se intampla cu un sportiv atunci cand acesta este tinut pe bara din cauza unei accidentari, este foarte important sa examinam pe scurt cele 3 functi majore ale sportului in viata sportivului.

Functiile sportului in viata ta

  1. Sensul unei identitati – daca esti un atlet de performanta serio si participi de multa vreme in competitii sportive, atunci foarte curand te vei identifica cu sportul pe care il practici. E ceea ce esti tu si ceea ce faci! Prin investitia enorma de timp si angajamentul pe carre ti l-ai asumat, prin energia consumata si durerea resimtita de-a lungul anilo, sportul tau a devenit o parte integrala a ta. E cum te vezi pe tine si cum altii te vad pe tine.
  2. Sursa principala de stima de sine – pentru majoritatea sportivilor de performanta, sportul practicat le asigura o sursa continua de feedback pozitiv. Exista bucurie si satisfactie proprie atunci cand iti imbunatatesti calitatile de joc atunci cand depasesti obstacole provocatoare i atunci cand devi din ce in ce mai puternic si mai bun. In plus, recunoasterea implinirilor tale de catre prieteni, familie si cominutate iti imbunatatesc stima de sine.
  3. Un mod constructiv de a face fata stresului – nu exista nicio indoiala ca exercitiul fizic te ajuta sa faci fata stresului de orice natura. Indivizii care nu au nicio activitate sportiva tind sa-si internalizeze stresul. Din moment ce nu poseda nicio metoda de a-si elibera stresul, pot aparea probleme precum cele digestive, dureri de cap sau alte simptome fizice. In plus, multi sportivi obsera ca implicarea in sportl lor reprezinta o metoda constructiva de a scapa de stres sau de probleme familiale. Sportul le confera o metoda sigura si constructiva de a-si canaliza frustarile si agresiunea.
 

Consecintele unei accidentari

Asadar, ce se intampla atunci cand esti pus pe bara din cauza unei accidentari? Devi incarcat cu o varietate de pierderi interne si externe. Daca accidentarea este atat de importanta incat sa va tina deoparte pentru o perioada indelungata, primul lucru pe care il pierzi este identitatea ta ca atlet si jucator de echipa. Incepi sa te intrebi cine esti daca nu esti incontinuu in piscina, mereu pe teren practicand si concurand in sportul tau.
 
Un gimnast olimpic fortat sa se retraga din cauza unei accidentari a explicat foarte clar. „Am facut gimnastica de la 6 ani. E tot ceea ce stiu. E cine sunt si ce fac. Daca nu sunt un gimnast atunci cine sunt cu adevarat”?
Fara sportul tau, cu antrenamentele si competitiile frecvente, ai din senin un gol in propria identitate pe care trebuie sa-l umpli. Din pacate, majoritatea sportivilor isi incredinteata atat de mult timp pentru a excela in sportl pe care il practica, incat activitatile non-atletice devin teoretic imposibile.
 
Acest sentiment de „cine sunt eu fara sportul meu” se datoreaza faptlui ca accidentarea ta ti-a schimat intr-un mod brusc identitatea si locul tau in echipa. Nu mai esti liderul sau calul de povara. Acum locul tau este pe banca, impreuna cu antrenorul iar rolul tau in echipa este necunoscut si pus din senin sub semnul indoielii.
 
Mai exista alte doua pierderi semnificative: In primul rand, iti pierzi identitatea fizica si sentimentul de invincibilitate. Majoritatea sportivilor sunt obisnuiti sa fie independenti si se bazeaza pe corpul lor sa raspunda conform antrenamentelor. Odata cu accidentarea, trebuie sa accepti faptul ca, oarecum, corpul tau te-a tradat. In plus, accidentarile te fac deseori dependent de ceilalti (docotori, kinetoterapeuti, etc…). Majoritatea sportivor urasc sa depinda de altcineva in afara de propria persoana.
In al doilea rand, iti vei pierde o sursa puternica de stima de sine. Daca increderea ta vine din faptul ca esti mai rapid decat oricine, ca loveti mingea mai tare decat oricine atunci vei capata putine sentimente pozitive din statul pe bara, urmarind meciul. Dintr-odata, te lupti cu ganduri de indoiala si iti pui intrebari asupra valorii de sine. Daca nu-i incurajezi pe altii la antrenamente si iti ajuti echipa in competitii, atunci vei incepe sa te intrebi care este valoarea reala pe care tu o ai in cadrul echiei. Pentru majoritatea sportivilor, aceasta este posibil cea mai dificila parte a unei accidentari. Este o lovitura uriasa! Dintr-odata, sportivi mai inceti sau mai putin puternici incep sa-ti ia locul in echipa si sa faca ceea ce tu ar trebui sa faci, dar nu mai poti din caua accidentarii.
 
Celalalt sentiment major care insoteste aceste pierderi este cel de alienare sau izolare. Incapabilsa participi la antrenamente cu restul echipei, este obisnuit sa te lupti cu sentimente ca, din senin, esti foarte diferit si nu te mai potrivesti in randul echipei.
Asadar, ce inseamna aceasta accidentare pentru tine ca sportiv sau pentru antrenorul tau?
 
Daca vrei sa-ti accelerezi procesul de recuperare pe cat posibil, atunci trebuie sa te astepti ca anumite sentimente si comportamente sa iasa la suprafata odata cu accidentarea. Aceste sentimente si comportamente sunt absolut normale si reprezinta o parte naturala al procesului de coping. La fel ca si in orice fel de pierdere, acesi sportivi pot parcurge o serie de stadii inrudite direct cu doliul/durerea. Unii profesionisti din domeniu considera ca aceste stadi sunt paralele cu cele 5 stadii ale mortii: Negare, Furie, Negociere, Depresie si Acceptare.
 
Multi sportivi de performanta isi intampina accidentarea prin negare. Acestia pot ignora seriozitatea accidentarii, crezand intr-un mod fals ca totul va fi ok. Acestia pot continua sa se antreneze in ciuda accidentare, facand ca lucrurile sa ia o intorsatura proasta. Frecvent, accidentarea este insotita de sentimente ca furie intensa.
 
Sportivii pot adopta o atitudine de genul „De ce eu, de ce acum?” si se pot comporta intr-un mod ostil si de revolta impotriva antrenorului, coechipierilor, parintilor si prietenilor. Unii portivi incep o negociere cu ei insisi „daca fac asta sau cealalta, poate ca voi reusi sa revin pe teren”. La un moment dat in acest proces, se poate instala depresia pe masura ce sportivul isi constientizeaza natura si gravitatea accidentarii. Asta implica o pierdere a interesului fata de activitatilor anterior iubite, tulburari de somn si de mancat (somn prea mult/insomnie, mananca prea mult/lipsa apetitului), scaderea nivelului de energie si, in cazuri extreme, ganduri suicidale. La finalul acestui prcei, sportivul ajunge in sfarsit sa-si accepte situatia si incearca sa obtina maximul posibil din aceasta.
 

Strategii sanatoase pentru sportivii care se confrunta cu accidentari

  1. Fii trist! – Permite-ti sa fii trist si sa simti orice sentiment de pierdere pe care il experimentezi. Fiind „puternic” prin ascunderea sau „ingroparea” sentimentelor va interfera cu copingul accidentarii si recuperarea propriu-zisa. Sentimentele tale reprezinta o parte importanta a procesului de recuperare.
  2. Lucreaza cu ceea ce este – Sportivii accidentati au o tendinta de a se focusa pe „ceea ce ar fi putut sa fie” sau „ceea ce ar fi trebuit sa fie” si „doar daca” nu s-ar fi accidentat. Consumarea timpului si energiei pe aceste aspecte nu va face decat sa te indeparteze de la scopul tau de a trece cu succes peste accidentare. Din pacate, asta este realitatea ta acum si trebuie sa-ti permiti sa te cofrunti cu ceea ce este!
  3. Seteaza-ti scopuri noi, realistice – Pe masura ce incepi procesul de recuperare, trebuie sa incepi sa-ti masori succesul foarte diferit decat inainte, probabil ca in milimetri acum in loc de metri, cum o faceai inainte de accidentare. Asta poarte insemna ca e posibil sa o iei de la capat pentru a-ti recapata forta bratelor sau a picioarelor si anduranta. Focuseaza-te pe noile scopuri si lasa-le pe cele din trecut in urma, acolo unde isi au locul.
  4. Mentine o atitudine pozitiva, indiferent de situatie – Oricat de dificil ar fi, incearca sa te mentii pe cat de pozitiv poti. Intelege ca totul depinde de tine. Cu alte cuvinte, atitudinea ta reprezinta abslut totul. Atunci cand mentii o atitudine pozitiva, aceasta poate accelera procesul de vindecare si diminua durerea emitionala prin care trebuie sa treci. Totusi, cand esti negativ, vei incetini procesul de vindecare, simtindu-te in acelasi timp mizerabil. Totul depinde de tine. Evita sa fii negativ pentru ca nimic bun nu se naste din negativism.
  5. Ia parte activ la procesul de vindecare – Fii constiincios in ceea ce priveste terapia fizica. Urmareste sfaturile doctorului cu atentie. Nu incerca jumatati de masura. Lucreaza la intensitate maxima in timpul sedintelor de recuperare, asa cum o faceai la antrenamente.
  6. Continua sa te antrenezi – Daca accidentarea ta iti permite sa continui orice moment al antrenamentului dinainte de aceasta, continua cu antrenamentele. Foloseste-ti imaginatia zilnic (timp de 5-10 minute) pentru a te vedea, auzi si simti cum te descurci de minune si fara greseli in sportul practicat. Repetitii regulate mentale ale abilitatilor tale de joc vor pastra legaturile neuromusculare active, astfel incat atunci cand vei fi capabil pentru antrenamentele fizice, propriu-zisa, nu vei fi pierdut atat de mult.
  7. Cauta ajutorul si suportul coechipierilor – Lupta cu dorinta de a te izola. Te poti simti lipsit de valoare si diferit din senin, dar probabil ca esti singurul din echipa ta care considera asta. Cel mai prost lucru pe care il poti face atunci cad te afli intr-o stare vulnerabila este sa se separi de grup.
  8. In caz de nevoie, cauta-ti un consilier – Daca te simti deprimat pentru o perioada indelungata de timp, ti-ai pierdut interesul in lucrurile care te incanta, ai observat ca tiparele de somn si mancat s-au modificat si/sau ai ganduri de suicid, cauta ajutor de urgente. Daca ai aceste simptome inseamna ca ti-ai pierdut perspectiva si ai nevoie de un ajutor extern, calificat. Cautand ajutorul unui terapist profesionist sau unui consilier nu reprezinta un semn de slabiciuni. Din contra, ba chiar este un semn de rezistenta.
  9. Fii rabdator – Daca accidentarea este temporata, acorda-ti suficient timp pentru a te vindeca cum se cuvine. Daca esti nerabdator sa te intorci la joc si grabesti procesul de vindecare, exista riscul de a te accidenta poate si mai rau ca inainte. Astfel, poti reveni pe teren cu cateva zile mai devreme, dar pentru ca nu ai asteptat zilele alea suplimentare sa te vindeci cum se cuvinte, poti ajunge sa dezvolti o leziuni cronica ce te poate tine pe bara pentru cateva saptamani sau luni bune.
programare

PROGRAMEAZA-TE PENTRU O CONSULTATIE

Pentru ca orice tratament in clinica noastra este bazat pe un diagnostic si se face sub urmarire medicala, pentru evaluarea permanenta a evolutiei.
 
INFO: Clinica Centrokinetic nu colaboreaza cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate

PROGRAMEAZA-TE