Site-ul nostru foloseste cookie-uri pentru a-ti afisa continut personalizat. Tot cookie-uri foloseste si serviciul de monitorizare statistica de trafic in site, serviciu oferit de Google. De asemenea, folosim cookie-uri gestionate de Google, Facebook si DoubleClick pentru a-ti afisa mesaje publicitare pe alte site-uri, dupa ce l-ai vizitat pe al nostru.

Te rugam sa citesti politica noastra si sa iti exprimi preferintele legate de cookie-uri.

  •  
logopedie copii

Terapia logopedica

Deficitele de limbaj au o prevalenta crescuta in copilarie, de multe ori ele trec neobservate sau manifestarile sunt minimizate de catre familie asa incat o data cu trecerea timpului, netratarea lor poate avea consecinte importante in viata copilului. Dificultatile de limbaj se pot manifesta intr-o forma usoara spre severa (in cazurile in care sunt secundare unor tulburari de natura neurologica).

Ce dificultati pot sa apara si cum se manifesta?

  1. Tulburarile de vorbire: sunt caracterizate de deficite in articularea sunetelor (”stalceste” cuvinte, omite / adauga sau inlocuieste sunete)
  2. Tulburari de ritm si fluenta: reprezentand balbaiala.
  3. Tulburari de voce: ce se manifesta prin schimbarea vocii spre o voce aspra, ragusita, sau nemodulata.
  4. In tulburarile de limbaj copilul prezinta:
    • Deficite in folosirea limbajului oral.
    • Dificultati gramaticale si fonologice ( folosirea incorecta a formei limbajului).
    • Dificultati semantice ( folosirea incorecta a intelesului limbajului).
    • Dificultati pragmatice (folosirea incorecta a functiei limbajului).
Cateva dintre semnele ce nu corespund cu o dezvoltare normala a copilului si care ar trebui sa atraga atentia parintilor astfel incat ei sa se adreseze unui profesionist.
  • Semnele in primii ani de viata
    • Dificultati in a reactiona la sunete.
    • Plans atipic.
    • Raspunsuri limitate la interactiunea cu ceilalti.
    • Intelegere limitata a limbajului.
    • Dificultati in interactiunea cu copiii din jurul lui.
    • Intarziere in aparitia primelor cuvinte sau a propozitiilor scurte (2-3 cuvinte).
  • La varsta scolara manifestarile sunt diferite:
    • Dificultati in a urma instructiuni.
    • Dificultati de exprimare verbala si intelegere atat a limbajului oral cat si cel scris.
    • Dificultati in a povesti diverse intamplari.
    • Dificultati in a folosi un limbaj adecvat contextului social.
  • Semnele cele mai comune ale deficitelor de limbaj ce pot fi observate inca din copilarie:
    • Abilitati insuficient dezvoltate ale limbajului receptiv.
    • Abilitati limitate ale limbajului expresiv (folosirea unui numar mic de cuvinte, verbe).
    • Dezvoltarea limitata a pronuntiei sunetelor (pronunta un numar mic de consoane, greseli in pronuntarea vocalelor).
Daca exista un diagnostic principal cu cauze neurologice, motorii sau ambele si sunt prezente dificultati de comunicare atunci se recomanda inceperea terapiei logopedice de la o varsta cat mai mica.

Terapia oral motorie

Terapia oral motorie reprezinta exercitiul muschiilor si partilor faciale ce compun aparatul fono-articulator si anume mandibula, muschii obrajilor, limba, palatul, faringele, laringele, cavitatea nazala. Aceste componente sunt importante in articularea sunetelor si in producerea vorbirii.
In mod normal, muschii gurii nu au nevoie de exercitii suplimentare, actiunea de a vorbi si de a manca mentin musculatura intr-o forma optima. Daca muschii aparatului fono-articulator (gurii) au avut de suferit in urma leziuni fizice sau sunt insuficienti dezvoltati atunci apar dificultatile precum: reducerea mobilitatii, agilitatii, preciziei si andurantei musculaturii.

Cui se adreseaza aceasta terapie?

Terapia oral-motorie este recomandata adultilor si copiilor:
  • cu dificultati orale ce impiedica sau modifica procesul de inghitire, masticatie si hranire.
  • ce prezinta hipotonie musculara preponderent in partea superioara a corpului.
  • copiilor diagnosticati cu paralizie cerebrala, tulburari neuro-motorii ce prezinta tulburari musculare orale.
  • copiilor diagnosticati cu autism ce prezinta tulburari senzoriale orale.
Cateva dintre manifestarile dificultatilor oral-motorii:
  • Ii cade mancarea din gura atunci cand incearca sa manance.
  • Apar dificultati de masticatie.
  • Zdrobeste mancarea cu limba.
  • Tine mancarea in gura pentru un timp indelungat.
  • Apare reflexul de voma atunci cand incearca sa inghita.
  • Tine gura deschisa in majoritatea timpului.
  • Ii iese limba din gura.
  • Apar dificultati in a manca cu degetele (la bebelusi).
  • Are preferinte pentru anumite texturi ale mancarii.
  • Ii este dificil sa bea cu paiul.
  • Saliveaza in exces.
In lucru se folosesc tehnici de pozitionare, constinetizare,coordonare, exersare si control motor al muschilor si elementelor fetei implicate in vorbire, impreuna cu o serie de ustensile specifice dezvoltarii senzoriale. Printre activitatile utilizate sunt exercitii de control al inspirului si expirului, miscarea si pozitionarea variata a limbii, exersarea musculaturii buzelor si a obrajilor.

Durata sedintei difera in functie de complexitatea cazului. O sedinta poate varia intre 30 si 60 de minute.

Metoda ABA-Verbal Behaviour de stimulare si dezvoltare a limbajului

Verbal Behaviour este o interventie ce se bazeaza pe stiinta analizei comportamentale aplicate ABA ce se focuseaza pe comunicarea verbala elaborata de catre B.F Skinner. Prin aceasta metoda se dobandeste comunicarea efectiva ce se realizeaza mai degraba prin invatarea sensului unui cuvant decat prin invatarea unui cuvant ca o colectie de sunete.

Metoda Verbal Behaviour pune accent pe motivatia copilului, iar limbajul este predat in interactiuni naturale de joc, activitati placute si activitati rutiniere. Se bazeaza pe principiul intelegerii sensului cuvantului si o data ce este inteles de catre copil, acesta reuseste sa comunice mai bine, iar acest lucru poate duce la diminuarea nevoii de a se manifesta printr-un comportament nepotrivit intr-o situatie frustranta in care nu putea sa se exprime verbal.

Dificultatile de limbaj se pot manifesta astfel: un copil spune ”biscuite” atunci cand vede unul dar nu poate spune ” biscuite” cand isi doreste unul sau nu poate raspunde la intrebarea ”Ce-ti place sa mananci?”. B.F. Skinner imparte limbajul in operanti verbali, iar principalii sunt:

Ecoul (imitarea verbala): dezvoltarea repertoriului de ecouri contribuie la incurajarea altor operanti verbali precum cererile sau comentariile. Scopul final al ecoului este repetarea de catre copil a cuvintelor si frazelor emise de cei din jur.

Cererile: permit copilului sa controleze obtinerea recompensei, incurajand imediat comportamentul. Cererea poate fi un gest, o imagine, un sunet, o silaba, un cuvant. Invatarea cererilor este esentiala in scaderea comportamentelor agresive, neadecvate care uneori au ca functie intentia de a cere.

Comentariile: reprezinta modalitatea prin care copilul identifica obiecte, actiuni, caracteristici si altele.

Ce abilitati dezvolta metoda ABA-Verbal Behaviour?
  • Interventia Verbal Behaviour poate dezvolta la copil o serie de abilitati implicate in procesul comunicarii:
  • Intelegerea limbajului celor din jur
  • Exprimarea verbala prin cerinte, comentarii sau intrebari.
  • Intelegerea functiei limbajului, comunica adecvat contextului.
  • Dezvoltarea abilitatilor de conversatie.
  • Dezvoltarea abilitatilor de atentie in vorbire si de ascultare.
  • Dezvoltarea abilitatilor de scriere.

Cui se adreseaza aceasta modalitate de lucru?

Aceasta abordare se adreseaza copiilor cu probleme comportamentale (autism, ADHD), deficit de atentie (ADD) dar si copiilor neurotipici cu dificultati sau intarziere in achizitia limbajului. In cazul copiilor cu autism, dezvoltarea limbajului este un obiectiv major al programului de terapie, asa incat, prin metodele si tehnicile ABA-Verbal Behaviour ei pot avea beneficii in aria comunicarii.

Terapia tulburarilor de limbaj

Se incadreaza in tulburarile de comunicare si afecteaza limbajul receptiv (intelegerea), limbajul expresiv (exprimarea) sau poate fi un deficit mixt in care este afectat atat intelegerea cat si exprimarea.

Se caracterizeaza prin prezenta dificultatilor in achizitionarea si utilizarea limbajului datorita deficitelor in intelegerea sau producerea lexicala, a structurii propozitiilor si a discursului. Aceasta tulburare afecteaza dezvoltarea vocabularului si a achizitiilor gramaticale.

Cum recunoastem o tulburare de limbaj?

Cateva semne ce ne arata prezenta tulburarii:

  • Primele cuvinte si propozitii ale copilului apar cel mai probabil mai tarziu raportat la varsta medie de aparitie a limbajului.
  • Vocabularul este mult mai redus cantitativ si mai putin variat precum al celorlati copii
  • Propozitiile sunt mai scurte avand mai multe erori gramaticale (in special la timpul trecut).
  • Poate avea dificultati in a-si gasi cuvintele, a improviza definitii ale cuvintelor sau slaba intelegere ale sinonimelor, cuvintelor cu mai multe intelesuri sau jocuri de cuvinte adecvate varstei.
  • Probleme in a-si reaminti cuvinte noi, in a repeta o succesiune de informatii verbale (numar de telefon, o lista de cumparaturi).
  • Abilitate redusa in a da informatii despre evenimente cheie si de a povesti.

Cauzele tulburarii de limbaj

Pentru marea majoritate a copiilor dezvoltarea naturala a limbajul incepe inca de la nastere. Un copil trebuie sa poata sa auda, sa vada, sa inteleaga si sa-si aminteasca pentru a-si forma natural abilitatea de a vorbi.

In cele mai multe cazuri, inainte de varsta de 4 ani se pot observa probleme de intelegere a limbajului ce uneori pot fi asociate cu probleme de exprimare.

Tulburarile de limbaj pot aparea la copiii cu tulburare de spectru autist, pierderea auzului tulburarile de invatare si in cazul unor leziuni ale sistemului nervos central adica in afazie.

Tulburarile de limbaj pot aparea in perioada prescolara fiind vorba despre afectarea limbajului receptiv si/sau expresiv sau ca rezultat al unei tulburari de invatare cum ar fi mutismul selectiv sau dislexia.

Diferenta dintre tulburare de limbaj si intarziere in dezvoltarea limbajului

Tulburarile de limbaj sunt diferite de intarzierea in limbaj, atunci cand copilul prezinta o intarziere in limbaj aceasta presupune ca vorbirea si limbajul s-au dezvoltat insa mai tarziu decat in mod normal, raportandu-ne la varsta medie de dezvoltare a acestor abilitati. In cazul unei tulburari de limbaj, vorbirea si limbajul nu se dezvolta normal si apar diferente intre vorbirea copilului cu tulburare de limbaj si a celorlalti copii cu dezvoltare normala.

Terapia tulburarilor de limbaj poate incepe inca de la varste fragede, acolo unde vedem ca sunt dificultati de intelegere sau de exprimare. Varsta minima este de la 1 an si 6 luni.

Terapia tulburarilor de vorbire

Copilul ce prezinta dificultati de creare si formare a sunetelor vorbirii prezinta tulburarea de vorbire, ce este diferita de tulburarea de limbaj, avand dificultati persistente in producerea sunetelor vorbirii ce interfereaza cu inteligibilitatea vorbirii sau impiedica comunicarea verbala a unui mesaj.

Aceasta tulburare cauzeaza limitari in comunicarea efectiva si are consecinte consistente in socializare, realizarile academice sau performantele profesionale. Simptomele debuteaza in perioada dezvoltarii timpurii.

Cauzele aparitiei tulburarilor de vorbire

Cea mai des intalnita forma de tulburare de vobire este dislalia (reprezentand dificultatea de articulare a unui sunet sau a mai multor sunete). In multe cazuri cauza acestor probleme poate fi deficienta de auz. Chiar si atunci cand pierderea auzului este moderata, apar dificultati in reproducerea sunetului auzit. O alta cauza o reprezinta despicatura valului palatin, fiind o diformitate innascuta ce interfereaza cu abilitatea de a vorbi inteligibil. Totodata, dificultatile de articulare a sunetlor pot aparea ca o dificultate motorie, de pozitionare sau coordonare a musculaturii in articularea unui anumit sunet.

Tratamentul in cazul tulburarilor de vorbire

Logopedul este persoana specializata in observarea, diagnosticarea si tratarea tulburarilor de vorbire. De asemenea, sunt evaluate si alte aspecte secundare vorbirii cum ar fi abilitatile motorii sau fluenta vorbirii.

In urma colectarii informatiilor din cadrul evaluarii, testelor si observatiilor logopedului, se realizeaza un plan de interventie adaptat nevoilor copilului. Se vor lua in considerare varsta si tipul tulburarii de vorbire si se vor stabili obiectivele de lucru. In functie de particularitatile fiecarui caz se vor lucra sau nu exercitii oral-motorii de coordonare si pozitionare a elementelor aparatului fono-articulator.

Interventia se va realiza in prezenta parintelui sau insotitorului. In procesul de recuperare este foarte importanta implicarea activa a parintilor. La recomandarea specialistului, exercitiile vor fi lucrate si acasa, intr-un mediu calm, confortabil copilului si intr-o maniera non-intruziva, ludica.

Printre cele mai comune tulburari de vorbire regasim:
  • Tulburari neuro-motorii: apraxia, dizartria.
  • Tulburari ale sunetelor: dislalia.
  • Tulburari de ritm si fluenta: balbaiala.
  • Tulburarile de voce.
  • Tulburari orofaciale miofunctionale.
Terapia tulburarilor de vorbire incepe de la varsta de 3 ani si 6 luni, atunci cand toate elementele aparatului fonoarticulator au ajuns la maturitate. Se poate interveni si inainte de aceasta varsta daca observati ca numarul sunetelor afectate este crescut, iar vorbirea copilului este neinteligibila sau copilul are un diagnostic medical/neurologic ce ii afecteaza vorbirea.

Centrokinetic se bucura de prezenta psihologului logoped Georgiana Trancau, absolventa a Facultatii de Psihologie in 2011, cu master în „Terapia logopedic? în procesele comunic?rii” si  în “Evaluarea, consilierea si psihoterapia copilului, cuplului si a familiei”. Georgiana a participat la numeroase cursuri de supraspecializare, dintre care amintim:
  • 2016: Participare la workshop-ul „Consultanta norvegiana in beneficiul copiilor cu autism si terapeutilor din Romania” sustinut de Sigmund Eldevik analist comportamental si Hege Tryggestad director la Special Education Unit for Preschoolers cu sprijinul Asociatiei de Terapie Comportamentala Aplicata. (ATCA)
  • 2015: Participare la cursul „Metode specifice in corectarea si stimularea limbajului la prescolari” in cadrul Asociatiei Pentru Interventie Terapeutica In Autism
  • 2015: Participare la cursul “Analiza comportamentala aplicata in tulburarile de spectru autist” sustinut in cadrul Asociatiei Pentru Interventie Terapeutica In Autism.
  • 2015: Participare la cursul “Start in Logopedie” organizat de Asociatia Logopezilor din Romania.
  • 2014: Participare la cursul de formare continua “Consiliere psihologica experiential centrata pe adult, copil, cuplu, familie”, modulul ”Aplicatii experientiale in logopedie” sustinut in cadrul Societatii de Psihoterapie Experiential din Romania.
  • 2014: Participare la cursul de formare continua in consiliere psihologica - evaluarea si consilierea experientiala a copilului, adultului, cuplului si familiei sustinut in cadrul Societatii de Psihoterapie Experiential din Romania.
Experienta dnei psiholog Trancau este extrem de bogata, participand si organizand numeroase workshop-uri in domeniu:
  • 2017: Participare la workshop-u cu tema „Abordare logopedica integrata pentru copii” sustinut de Asociatia de Interventie pentru copi si Familie ACTIVITY.
  • 2017: Participare la workshop-ul international Psihologie si Behaviorism sustinut de Dr. Robert Epstein organizat de Asociatia de Terapie Comportamentala Aplicata
  • 2016: Participare workshop-ul International ABA- lansare oficiala a ”Applied Behavior Analysis”organizat de Asociatia de Terapie Comportamentala Aplicata
  • 2011: Participare la workshop-ul cu tema “Strategii de baza pentru modificarea comportamentului” sustinut in cadrul Asociatiei de Terapie Comportamentala Aplicata
  • 2011: Participare workshop-uri in cadrul Zilelor Dezvoltarii Personale Unificatoare: Proiect de educatie alternativa si complementara - aplicatii experientiale

Nu ignorati semnele timpurii ale oricarei probleme. Cu cat ajungeti cu copilul dstra la psiholog mai rapid, cu atat sansele de vindecare sau control al afectiunii cresc exponential. Lasa-te pe mana specialistilor de la Centrokinetic!

programare

PROGRAMEAZA-TE PENTRU O CONSULTATIE

Pentru ca orice tratament in clinica noastra este bazat pe un diagnostic si se face sub urmarire medicala, pentru evaluarea permanenta a evolutiei.
 
INFO: Clinica Centrokinetic nu colaboreaza cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate

PROGRAMEAZA-TE

PROGRAMEAZA-TE
LA O CONSULTATIE


MAI DEPARTE