Site-ul nostru foloseste cookie-uri pentru a-ti oferi o experienta de utilizare imbunatatita, pentru a-ti afisa continut personalizat si relevant pentru tine. Cookie-urile ne permit sa avem si statistici anonime de traffic in site, prin Google Analytics. De asemenea, unele pagini pot genera cookie-uri Google sau Facebook pentru a-ti afisa reclame cu serviciile noastre pe alte site-uri. Ai optiunea de a nu a accepta cookie-urile plasate de site. Poti sa iti exprimi aici preferintele tale legate de cookie-uri si sa citesti politica de cookie-uri a site-ului.

  •  
Informatie medicala revizuita de: CARMEN GRIGORESCU HOTAR, Psiholog Clinician Specialist Logoped
logopedie copii

Terapia logopedica

Deficitele de limbaj au o prevalenta crescuta in copilarie, de multe ori ele trec neobservate sau manifestarile sunt minimizate de catre familie asa incat o data cu trecerea timpului, netratarea lor poate avea consecinte importante in viata copilului. Dificultatile de limbaj se pot manifesta intr-o forma usoara spre severa (in cazurile in care sunt secundare unor tulburari de natura neurologica).

Ce dificultati pot sa apara si cum se manifesta?

  1. Tulburarile de vorbire: sunt caracterizate de deficite in articularea sunetelor (”stalceste” cuvinte, omite / adauga sau inlocuieste sunete)
  2. Tulburari de ritm si fluenta: reprezentand balbaiala.
  3. Tulburari de voce: ce se manifesta prin schimbarea vocii spre o voce aspra, ragusita, sau nemodulata.
  4. In tulburarile de limbaj copilul prezinta:
    • Deficite in folosirea limbajului oral.
    • Dificultati gramaticale si fonologice ( folosirea incorecta a formei limbajului).
    • Dificultati semantice ( folosirea incorecta a intelesului limbajului).
    • Dificultati pragmatice (folosirea incorecta a functiei limbajului).
Cateva dintre semnele ce nu corespund cu o dezvoltare normala a copilului si care ar trebui sa atraga atentia parintilor astfel incat ei sa se adreseze unui profesionist.
  • Semnele in primii ani de viata
    • Dificultati in a reactiona la sunete.
    • Plans atipic.
    • Raspunsuri limitate la interactiunea cu ceilalti.
    • Intelegere limitata a limbajului.
    • Dificultati in interactiunea cu copiii din jurul lui.
    • Intarziere in aparitia primelor cuvinte sau a propozitiilor scurte (2-3 cuvinte).
  • La varsta scolara manifestarile sunt diferite:
    • Dificultati in a urma instructiuni.
    • Dificultati de exprimare verbala si intelegere atat a limbajului oral cat si cel scris.
    • Dificultati in a povesti diverse intamplari.
    • Dificultati in a folosi un limbaj adecvat contextului social.
  • Semnele cele mai comune ale deficitelor de limbaj ce pot fi observate inca din copilarie:
    • Abilitati insuficient dezvoltate ale limbajului receptiv.
    • Abilitati limitate ale limbajului expresiv (folosirea unui numar mic de cuvinte, verbe).
    • Dezvoltarea limitata a pronuntiei sunetelor (pronunta un numar mic de consoane, greseli in pronuntarea vocalelor).
Daca exista un diagnostic principal cu cauze neurologice, motorii sau ambele si sunt prezente dificultati de comunicare atunci se recomanda inceperea terapiei logopedice de la o varsta cat mai mica.

Terapia oral motorie

Terapia oral motorie reprezinta exercitiul muschiilor si partilor faciale ce compun aparatul fono-articulator si anume mandibula, muschii obrajilor, limba, palatul, faringele, laringele, cavitatea nazala. Aceste componente sunt importante in articularea sunetelor si in producerea vorbirii.
In mod normal, muschii gurii nu au nevoie de exercitii suplimentare, actiunea de a vorbi si de a manca mentin musculatura intr-o forma optima. Daca muschii aparatului fono-articulator (gurii) au avut de suferit in urma leziuni fizice sau sunt insuficienti dezvoltati atunci apar dificultatile precum: reducerea mobilitatii, agilitatii, preciziei si andurantei musculaturii.

Cui se adreseaza aceasta terapie?

Terapia oral-motorie este recomandata adultilor si copiilor:
  • cu dificultati orale ce impiedica sau modifica procesul de inghitire, masticatie si hranire.
  • ce prezinta hipotonie musculara preponderent in partea superioara a corpului.
  • copiilor diagnosticati cu paralizie cerebrala, tulburari neuro-motorii ce prezinta tulburari musculare orale.
  • copiilor diagnosticati cu autism ce prezinta tulburari senzoriale orale.
Cateva dintre manifestarile dificultatilor oral-motorii:
  • Ii cade mancarea din gura atunci cand incearca sa manance.
  • Apar dificultati de masticatie.
  • Zdrobeste mancarea cu limba.
  • Tine mancarea in gura pentru un timp indelungat.
  • Apare reflexul de voma atunci cand incearca sa inghita.
  • Tine gura deschisa in majoritatea timpului.
  • Ii iese limba din gura.
  • Apar dificultati in a manca cu degetele (la bebelusi).
  • Are preferinte pentru anumite texturi ale mancarii.
  • Ii este dificil sa bea cu paiul.
  • Saliveaza in exces.
In lucru se folosesc tehnici de pozitionare, constinetizare,coordonare, exersare si control motor al muschilor si elementelor fetei implicate in vorbire, impreuna cu o serie de ustensile specifice dezvoltarii senzoriale. Printre activitatile utilizate sunt exercitii de control al inspirului si expirului, miscarea si pozitionarea variata a limbii, exersarea musculaturii buzelor si a obrajilor.

Durata sedintei difera in functie de complexitatea cazului. O sedinta poate varia intre 30 si 60 de minute.

Metoda ABA-Verbal Behaviour de stimulare si dezvoltare a limbajului

Verbal Behaviour este o interventie ce se bazeaza pe stiinta analizei comportamentale aplicate ABA ce se focuseaza pe comunicarea verbala elaborata de catre B.F Skinner. Prin aceasta metoda se dobandeste comunicarea efectiva ce se realizeaza mai degraba prin invatarea sensului unui cuvant decat prin invatarea unui cuvant ca o colectie de sunete.

Metoda Verbal Behaviour pune accent pe motivatia copilului, iar limbajul este predat in interactiuni naturale de joc, activitati placute si activitati rutiniere. Se bazeaza pe principiul intelegerii sensului cuvantului si o data ce este inteles de catre copil, acesta reuseste sa comunice mai bine, iar acest lucru poate duce la diminuarea nevoii de a se manifesta printr-un comportament nepotrivit intr-o situatie frustranta in care nu putea sa se exprime verbal.

Dificultatile de limbaj se pot manifesta astfel: un copil spune ”biscuite” atunci cand vede unul dar nu poate spune ” biscuite” cand isi doreste unul sau nu poate raspunde la intrebarea ”Ce-ti place sa mananci?”. B.F. Skinner imparte limbajul in operanti verbali, iar principalii sunt:

Ecoul (imitarea verbala): dezvoltarea repertoriului de ecouri contribuie la incurajarea altor operanti verbali precum cererile sau comentariile. Scopul final al ecoului este repetarea de catre copil a cuvintelor si frazelor emise de cei din jur.

Cererile: permit copilului sa controleze obtinerea recompensei, incurajand imediat comportamentul. Cererea poate fi un gest, o imagine, un sunet, o silaba, un cuvant. Invatarea cererilor este esentiala in scaderea comportamentelor agresive, neadecvate care uneori au ca functie intentia de a cere.

Comentariile: reprezinta modalitatea prin care copilul identifica obiecte, actiuni, caracteristici si altele.

Ce abilitati dezvolta metoda ABA-Verbal Behaviour?
  • Interventia Verbal Behaviour poate dezvolta la copil o serie de abilitati implicate in procesul comunicarii:
  • Intelegerea limbajului celor din jur
  • Exprimarea verbala prin cerinte, comentarii sau intrebari.
  • Intelegerea functiei limbajului, comunica adecvat contextului.
  • Dezvoltarea abilitatilor de conversatie.
  • Dezvoltarea abilitatilor de atentie in vorbire si de ascultare.
  • Dezvoltarea abilitatilor de scriere.

Cui se adreseaza aceasta modalitate de lucru?

Aceasta abordare se adreseaza copiilor cu probleme comportamentale (autism, ADHD), deficit de atentie (ADD) dar si copiilor neurotipici cu dificultati sau intarziere in achizitia limbajului. In cazul copiilor cu autism, dezvoltarea limbajului este un obiectiv major al programului de terapie, asa incat, prin metodele si tehnicile ABA-Verbal Behaviour ei pot avea beneficii in aria comunicarii.

Terapia tulburarilor de limbaj

Se incadreaza in tulburarile de comunicare si afecteaza limbajul receptiv (intelegerea), limbajul expresiv (exprimarea) sau poate fi un deficit mixt in care este afectat atat intelegerea cat si exprimarea.

Se caracterizeaza prin prezenta dificultatilor in achizitionarea si utilizarea limbajului datorita deficitelor in intelegerea sau producerea lexicala, a structurii propozitiilor si a discursului. Aceasta tulburare afecteaza dezvoltarea vocabularului si a achizitiilor gramaticale.

Cum recunoastem o tulburare de limbaj?

Cateva semne ce ne arata prezenta tulburarii:

  • Primele cuvinte si propozitii ale copilului apar cel mai probabil mai tarziu raportat la varsta medie de aparitie a limbajului.
  • Vocabularul este mult mai redus cantitativ si mai putin variat precum al celorlati copii
  • Propozitiile sunt mai scurte avand mai multe erori gramaticale (in special la timpul trecut).
  • Poate avea dificultati in a-si gasi cuvintele, a improviza definitii ale cuvintelor sau slaba intelegere ale sinonimelor, cuvintelor cu mai multe intelesuri sau jocuri de cuvinte adecvate varstei.
  • Probleme in a-si reaminti cuvinte noi, in a repeta o succesiune de informatii verbale (numar de telefon, o lista de cumparaturi).
  • Abilitate redusa in a da informatii despre evenimente cheie si de a povesti.

Cauzele tulburarii de limbaj

Pentru marea majoritate a copiilor dezvoltarea naturala a limbajul incepe inca de la nastere. Un copil trebuie sa poata sa auda, sa vada, sa inteleaga si sa-si aminteasca pentru a-si forma natural abilitatea de a vorbi.

In cele mai multe cazuri, inainte de varsta de 4 ani se pot observa probleme de intelegere a limbajului ce uneori pot fi asociate cu probleme de exprimare.

Tulburarile de limbaj pot aparea la copiii cu tulburare de spectru autist, pierderea auzului tulburarile de invatare si in cazul unor leziuni ale sistemului nervos central adica in afazie.

Tulburarile de limbaj pot aparea in perioada prescolara fiind vorba despre afectarea limbajului receptiv si/sau expresiv sau ca rezultat al unei tulburari de invatare cum ar fi mutismul selectiv sau dislexia.

Diferenta dintre tulburare de limbaj si intarziere in dezvoltarea limbajului

Tulburarile de limbaj sunt diferite de intarzierea in limbaj, atunci cand copilul prezinta o intarziere in limbaj aceasta presupune ca vorbirea si limbajul s-au dezvoltat insa mai tarziu decat in mod normal, raportandu-ne la varsta medie de dezvoltare a acestor abilitati. In cazul unei tulburari de limbaj, vorbirea si limbajul nu se dezvolta normal si apar diferente intre vorbirea copilului cu tulburare de limbaj si a celorlalti copii cu dezvoltare normala.

Terapia tulburarilor de limbaj poate incepe inca de la varste fragede, acolo unde vedem ca sunt dificultati de intelegere sau de exprimare. Varsta minima este de la 1 an si 6 luni.

Terapia tulburarilor de vorbire

Copilul ce prezinta dificultati de creare si formare a sunetelor vorbirii prezinta tulburarea de vorbire, ce este diferita de tulburarea de limbaj, avand dificultati persistente in producerea sunetelor vorbirii ce interfereaza cu inteligibilitatea vorbirii sau impiedica comunicarea verbala a unui mesaj.

Aceasta tulburare cauzeaza limitari in comunicarea efectiva si are consecinte consistente in socializare, realizarile academice sau performantele profesionale. Simptomele debuteaza in perioada dezvoltarii timpurii.

Cauzele aparitiei tulburarilor de vorbire

Cea mai des intalnita forma de tulburare de vobire este dislalia (reprezentand dificultatea de articulare a unui sunet sau a mai multor sunete). In multe cazuri cauza acestor probleme poate fi deficienta de auz. Chiar si atunci cand pierderea auzului este moderata, apar dificultati in reproducerea sunetului auzit. O alta cauza o reprezinta despicatura valului palatin, fiind o diformitate innascuta ce interfereaza cu abilitatea de a vorbi inteligibil. Totodata, dificultatile de articulare a sunetlor pot aparea ca o dificultate motorie, de pozitionare sau coordonare a musculaturii in articularea unui anumit sunet.

Tratamentul in cazul tulburarilor de vorbire

Logopedul este persoana specializata in observarea, diagnosticarea si tratarea tulburarilor de vorbire. De asemenea, sunt evaluate si alte aspecte secundare vorbirii cum ar fi abilitatile motorii sau fluenta vorbirii.

In urma colectarii informatiilor din cadrul evaluarii, testelor si observatiilor logopedului, se realizeaza un plan de interventie adaptat nevoilor copilului. Se vor lua in considerare varsta si tipul tulburarii de vorbire si se vor stabili obiectivele de lucru. In functie de particularitatile fiecarui caz se vor lucra sau nu exercitii oral-motorii de coordonare si pozitionare a elementelor aparatului fono-articulator.

Interventia se va realiza in prezenta parintelui sau insotitorului. In procesul de recuperare este foarte importanta implicarea activa a parintilor. La recomandarea specialistului, exercitiile vor fi lucrate si acasa, intr-un mediu calm, confortabil copilului si intr-o maniera non-intruziva, ludica.

Printre cele mai comune tulburari de vorbire regasim:
  • Tulburari neuro-motorii: apraxia, dizartria.
  • Tulburari ale sunetelor: dislalia.
  • Tulburari de ritm si fluenta: balbaiala.
  • Tulburarile de voce.
  • Tulburari orofaciale miofunctionale.
Terapia tulburarilor de vorbire incepe de la varsta de 3 ani si 6 luni, atunci cand toate elementele aparatului fonoarticulator au ajuns la maturitate. Se poate interveni si inainte de aceasta varsta daca observati ca numarul sunetelor afectate este crescut, iar vorbirea copilului este neinteligibila sau copilul are un diagnostic medical/neurologic ce ii afecteaza vorbirea.

Centrokinetic se bucura de prezenta psihologului logoped Carmen Grigorescu.

Experienta profesionala

  • 2014 - prezent - Psiholog Clinician Specialist, Logoped, Supervizor, Coordonator terapie ABA, Asociatia pentru Recuperarea si Integrarea Copiilor cu Autism (ARICA), Presedintele Asociatiei pentru Recuperarea si Integrarea Copiilor cu Autism (ARICA)
  • 2011-prezent - Psiholog Clinician Specialist, Logoped, Supervizor, Coordonator terapie ABA, Cabinet Individual de Psihologie Carmen Hotar
  • 2010-2012 - Psiholog clinician, Supervizor, Coordonator ABA - Asociatia pentru Interventie Terapeutica in Autism (AITA)
  • 2008-2010 - Psihoterapeut

Istoric academic

2018

  • Curs: Cum gestionam emotiile copilului, Centrul de parenting
  • Conferinta: Cum sa cresti copii independenti, cu vointa puternica, care vor face o lume mai buna, Dr. John Demartini
  • Conferinta: Cultivarea inteligentei parentale prin curaj, compasiune si conectare, Centrul de parenting
  • Seminar: 18 Tehnici Fundamentale de Parenting pentru Copii Echilibrati si Parinti Impliniti, Urania Cremene
  • Conferinta: Atasamentul Parinte-Copil, Baza relatiilor sanatoase, Asociatia de educatie prenatala Leaganul Vietii.
  • Curs:Consilierea psihologică creșterea complianței la tratament și suportul pre și post-operator

2017

  • Conferinta pentru comunicare augmentativa si alternativa, pentru tarile Europei de Est si Centrale, Colegiul Psihologilor
  • Curs: Psihoterapeutul, ajutorul persoanelor cu diabet, Colegiul Psihologilor
  • Curs:Consilierea psihologică creșterea complianței la tratament și suportul pre și post-operator, Colegiul Psihologilor
  • A 3 a Conferință a Societății Rome de Neurologie Pediatrică

2015- 2017

  • Master: Terapia logopedica in procesele de comunicare, Universitatea din Bucuresti

2010-2012

  • Master: Psihologie clinica, Hipnoza si Psihoterapii de scurta durata, Universitatea Titu Maiorescu

2008-2010

  • Master: Administrarea si Dezvoltarea Resurselor Umane, Universitatea din Bucuresti

2005-2008

  • Facultatea de Sociologie-Psihologie, Universitatea Spiru Haret, diploma de licenta-psiholog

2016

  • Workshop de boli neurometabolice si malformatii cerebrale, SRNP
  • ABA Bucharest International Conference, Colegiul Psihologilor

2015

  • Atestat Psiholog Clinician Specialist, Colegiul Psihologilor
  • Curs formare continua: Evaluarea si interventia psihologica la adult, Colegiul Psihologilor
  • Conferinta: Dravet Syndrome, Societatea Romana de Pediatrica
  • Curs: Social media pentru ONG-uri si grupuri informale

2014

  • Urmarirea nou-născutului cu risc de sechele neurologice, Societatea Romana de Pediatrica

2013

  • Curs formare continua: De vorba cu emotiile.Comportament verbal si limbajul emotiilor (PECS), Colegiul Psihologilor

2011

  • Formator in cadrul proiectului european „Interventii terapeutice in recuperarea persoanelor cu TSA” (monitorizarea terapeutilor) , Colegiul Psihologilor
  • Curs formare continua: Modele de bune practici in interventia timpurie si lucrul cu copiii cu dizabilitati, Colegiul Psihologilor
  • Atestat de libera practica – psiholog autonom, Colegiul Psihologilor
  • Curs: Terapia prin muzica-mijloc de dezvoltare pentru persoanele cu dizabilitati
  • Curs formare continua: Metoda TEACCH (Tratamentul si educatia copiilor cu autism si handicapuri de comunicare) , Colegiul Psihologilor
  • Conferinta: Diagnostic si terapii in autism, Colegiul Psihologilor
  • Curs: Generalizare si mentinere in terapia copilului cu autism- joc si creativitate

2010-2011

  • Supervizare –Psihologie Clinica
  • Curs formare continua – 150 ore dezvoltare personala, Colegiul Psihologilor
  • Curs formare continua: Terapii cognitiv comportamentale la copilul cu tulburari in dezvoltarea neuropsihica, Colegiul Psihologilor

2010

  • Curs formare continua: Psihodiagnostic si evaluare clinica. Fundamente (Aplicatii la copiii cu varste -12 ani) , Colegiul Psihologilor
  • Curs formare continua: Psihodiagnostic si evaluare clinica. , Colegiul Psihologilor
  • Curs: Experientele copilariei in structura personalitatii adulte, Colegiul Psihologilor
  • Curs:Tehnici de terapie comportamentala aplicata la copilul cu autism, Colegiul Psihologilor
  • Atestat de libera practica – psiholog clinician sub supervizare, Colegiul Psihologilor

2008

  • Curs formare continua: Inspector resurse umane
  • Curs formare continua: Terapii cognitiv comportamentale la copilul cu tulburari in dezvoltarea neuropsihica –Metoda PECS, Colegiul Psihologilor

2005-2008

  • Certificat de absolvire pentru incadrarea in invatamant, Facultatea de Sociologie-Psihologie, Universitatea „Spiru Haret”

Cursuri sustinute

  • 2018 - Lector curs: Importanta shadow-ului in integrarea copiilor cu autism
  • 2017 - Lector curs: Importanta shadow-ului in integrarea copiilor cu autism
  • 2016 - Lector curs: Importanta shadow-ului in integrarea copiilor cu autism
  • 2015
    • Lector conferinta: Education and creativity for a knowledge based society, Video modelling for autistic children
    • Lector curs: Cerere si limbaj, abordare din perspectiva shadow-ului, Asociatia pentru Recuperarea si Integrarea Copiilor cu Autism
    • Lector curs: Diferiti dar egali-integrarea copiilor cu autism, Liceul Tehnologic Special nr. 3
  • 2011 - Lector conferinta: Terapii si interventii in autism, Universitatea Titu Maiorescu

De asemenea ne bucuram de prezenta dnei psiholog logoped Carmen Florea.

Experienta profesionala:

  • 2014 - prezent: Psiholog si psihoterapeut, Cabinet individual de psihologie, Bucuresti
  • 2015 - 2016: Profesor, Liceul Theodor Pallady, Bucuresti

Educatie:

  • 2016 - prezent: Masterat, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea Hyperion
  • 2014 - 2015: Masterat Pedagogie, Modul de Pedagogie I si II Postuniversitar
  • 2012 - 2014: Masterat psihoterapie cognitiv-comportamentala, Asociatia de Hipnoterapie si Psihoterapie cognitiv-comportamentala, Bucuresti
  • 2011 - 2013: Masterat psihologia resurselor umane, Facultatea de Psihologie, Universitatea Titu Maiorescu
  • 2007 - 2011: Facultatea de Psihologie, Universitatea Titu Maiorescu

Certificari:

  • 2016: Atestat Psihologia Muncii si Organizationala, Colegiul Psihologilor din Romania
  • 2016: Atestat Psihoterapeut specializarea Psihoterapie cognitiv-comportamentala, Colegiul Psihologilor din Romania
  • 2012: Atestat Psihologie Clinica, Colegiul Psihologilor din Romania

POTI FACE AICI O PROGRAMARE pentru consultatie, pentru RMN sau pentru recuperare medicala. La Centrokinetic, cei mai buni medici si terapeuti iti stau la dispozitie pentru orice problema articulara sau musculo-scheletala, de la consultatia initiala si investigatii complete in cadrul clinicii, pana la tratament si recuperare medicala completa in afectiuni de coloana, traumatice sau post chirurgicale.

Afla noutatile despre noi urmarind conturile de Facebook si YouTube ale clinicii Centrokinetic.


Nu ignorati semnele timpurii ale oricarei probleme. Cu cat ajungeti cu copilul dstra la psiholog mai rapid, cu atat sansele de vindecare sau control al afectiunii cresc exponential. Lasa-te pe mana specialistilor de la Centrokinetic!

programare

PROGRAMEAZA-TE PENTRU O CONSULTATIE

Pentru ca orice tratament in clinica noastra este bazat pe un diagnostic si se face sub urmarire medicala, pentru evaluarea permanenta a evolutiei.
 
INFO: Clinica Centrokinetic nu colaboreaza cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate

PROGRAMEAZA-TE
Programeaza-te aici