•  

Protocol de recuperare in entorsa de glezna

Articulatia talocrurala (glezna) reprezinta un complex articular ce permite orientarea piciorului in toate directiile spatiului, absortia socurilor si transmiterea greutatii spre suportul de sprijin in statica si locomotie.
Entorsa gleznei apare atunci cand ligamentele care asigura legatura intre oasele piciorului si cele ale gambei sunt rasucite. Desi frecvente, entorsele gleznei nu sunt intotdeauna leziuni minore. Aproximativ 25% din cei care fac o entorsa de glezna vor prezenta pe termen lung durere inarticulatie si o oarecare sensibilitate.

Leziunile ligamentelor variaza de la simple intinderi pana la rupturi partiale sau complete. Ca un prim pas, se va face o stadializare a leziunii de catre medicul specialist:
  • gradul I reprezinta intinderea a ligamentelor, prezentand o usoara sensibilitate, edem (umflare a gleznei) si rigiditate. Apare durere la mers.
  • gradul II reprezinta o leziune partiala a ligamentelor cu durere, edem si echimoza (invinetire) moderate. Zonele lezate sunt sensibile la palpare si exista durere in timpul mersului.
  • gradul III reprezinta ruperea completa a ligamentului afectat insotita de edem si echimoza severe. De cele mai multe ori mersul este imposibil, existand o durere puternica, desi durerea initiala poate sa scada imediat in intensitate.

Simptome

De obicei, este resimtita imediat durerea pe partea pe care s-a produs entorsa. De cele mai multe ori, glezna incepe sa se umfle imediat si poate sa apara echimoza. Zona afectata este de obicei sensibila la palpare. Intr-o entorsa usoara, edemul se amelioreaza in cateva zile.

In entorsele mai severe apare incapacitatea de a merge si instabilitate de glezna. Daca o entorsa nu se vindeca in mod corespunzator, articulatia gleznei va deveni predispusa catre o noua leziune. Unele persoana acuza durere si edem care persista.

Consultul ortopedic se recomanda în urmatoarele cazuri:
  • exista durere moderata sau severa, edem si echimoza severe
  • exista amorteli si furnicaturi (parestezii)
Tratamentul corect si exercitiile de recuperare asigura o vindecare corespunzatoare. Daca nu sunt urmate recomandarile date de medic, glezna poate sa ramana instabila.

Protocol de recuperare

Tratamentul este divizat in 4 faze. Progresul de la o faza la alta depinde de gradul de durere si de tumefactia locala, cat si de modalitatea de imobilizare a gleznei (fasa elastica sau atela gipsata).

Faza I: pana la 72 ore

Pentru a reduce durerea si tumefactia locala, aplicati gheata pentru 20 minute la fiecare ora. Compresia gleznei prin fasa elastica va limita edemul local. Glezna trebuie sa fie elevata, pe cat de mult posibil, tot pentru a minimiza edemul local. Pentru imobilizarea gleznei, pacientul poate primi recomandarea imobilizarii intr-o orteza de glezna sau intr-o atela gipsata.

Faza II: prima saptamana

Puteti merge si incarca glezna suferinda imediat ce va simtit comfortabil, pentru mobilizare, puteti folosi pentru inceput o pereche de carje. Folositi-va de durere drept ghid pentru nivelul de activitate pe care sa-l efectuati.

Dupa traumatism si imobilizare, glezna va deveni rigida. Este important sa redobanditi anvergura completa a miscarilor gleznei. Ca exercitiu pentru redobandirea acestor miscari, odihniti-va calcaiul pe planul patului si “scrieti” literele alfabetului cu degetul mare, facand litere cat de mare puteti.

Faza III: a doua saptamana+

Dupa ce durere si edemul local s-au remis, trebuie sa incepeti sa mergeti normal, mentinand totusi o fasa elastica la nivelul gleznei. Continuati mobilizarea gleznei si intariti-va musculatura cu ajutorul benzilor elestice Theraband.

Faza IV: variabil

Glezna trebuie sa fie suficient de puternica pentru revenirea la activitatile sportive sau la activitatile vietii curente. Revenirea precoce poate conduce la reaccidentari sau probleme cronice.

Atunci cand puteti sta pe degete pentru 20 de secunde si sari pe acestea de 10 ori puteti incepe alergarea. Initial ar trebui sa alergati in linie dreapta pana cand nu veti mai resimti deloc durere. In momentul in care puteti alerga in linie dreapta fara dureri, puteti incepe exercitii de alergare in zig-zag sau in 8.

Exercitii

Urmatoarele exercitii vor intari musculatura gleznei si vor dezvolta reflexele gleznei. Executand urmatoarele exercitii va veti redobandi functionalitatea gleznei si preveni reaccidentarea si dezvoltarea problemelor cronice.

Eversiunea gleznei
Cu benzi elastice ancorate in jurul picioarelor, miscati-va piciorul accidentat in exterior. Repetati de 30 de ori.

Flexia plantara
Cu benzi elastice ancorate in jurul piciorului, executati o miscare de apasare a pedalei de la masina. Repetati de 30 de ori.

Dorsiflexia gleznei
Cu ajutorul benzilor elastice ancorate de un obiect dur, retrageti-ve degetele spre genunchi, repetand miscarea de 30 de ori.

Inversiunea gleznei
Incrucisati-va picioarele, cu piciorul sanatos dedesubt, dupa care, cu ajutorul benzilor elastice, miscati-va glezna spre interior, repetand aceasta miscare de 30 de ori.

Streching al gambei
Mentineti calcaiul drept pe podea, genunchiul fiind in extensie mxima. Aplecati-va inainte la nivelul coapselor, mainile sustinand greutatea dumneavoastra. Atunci cand simtiti o intindere usoara la nivelul portiunii posterioare a gambei si a genunchiului, mentineti aceasta pozitie pentru 15-20 secunde, timp de 3-5 repetari.

Ridicari pe varfuri
Stati cu fata la o masa, avand mainile pe aceasta pentru echilibru si suport. Genunchii vor fi in extensie maxima. Contractati cvadricepsul si mentineti genunchiul in extensie maxima. Ridicati-va pe varfuri, mentinand in acelasi timp genunchii in extensie maxima. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoi reveniti la pozitia de start. Repetati de 20-30 de ori. Pe masura ce va veti simti din ce in ce mai puternic , va puteti ridica pe degetele ambelor picioare si reveni la pozitia de start doar cu picorul accidentat.

Echilibrul intr-un singur picior
Incercati sa va mentineti echilibrul doar in piciorul accidentat. Atunci cand va puteti mentine echilibrul fara probleme, puteti efectua acest exercitiu cu ochii inchisi sau in timp ce kinetoterapeutul va arunca o minge. Executati acest exercitiu pentru 5 minute.

Clinica Centrokinetic dispune de unul dintre cele mai performate sisteme de recuperare din Bucuresti, avand o echipa de kinetoterapeuti foarte experimentata, condusa de catre kt. Alin Voica, supraspecializat in traumatologie sportiva, avand o experienta de peste 15 ani. Alin a lucrat cu nenumarati sportivi de performanta, ajutandu-i sa revina in sportul care i-a consacrat, fiind foarte apreciat de catre echipa nationala de rugby a Romaniei, de echipa de rugby CSA Steaua Bucuresti, de sportivii de la Absoluto, dar si de multi altii.

Echipa noastra este antrenata permanent de catre Kt. Christos Poulis, cu o experienta de 16 ani, licentiat in recuperare la facultatea din Liverpool 2001, master in NY in kinetoterapie sportiva 2003, preparator fizic a numeroase echipe de club si nationale de baschet printre care: nationala de baschet a Greciei, a Romaniei, echipele de club Panathinaikos Atena, AEK Atena, CSM Bucuresti. Christos este specializat in numeroase tehnici de recuperare, implementate in clinica noastra, printre care amintim: dynamic taping, manual therapy, ART active release technique, Graston technique, Kinesio Tape, IASTM, Leuko Tape.

Clinica dispune de 4 departamente supraspecializate in: kinetoterapie, fizioterapia postraumatica si postoperatorie, afectiunile coloanei, in afectiunile pediatrice.
programare

PROGRAMEAZA-TE PENTRU O CONSULTATIE

Pentru ca orice tratament in clinica noastra este bazat pe un diagnostic si se face sub urmarire medicala, pentru evaluarea permanenta a evolutiei.
 
INFO: Clinica Centrokinetic nu colaboreaza cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate

PROGRAMEAZA-TE

PROGRAMEAZA-TE
LA O CONSULTATIE


MAI DEPARTE