Site-ul nostru foloseste cookie-uri pentru a-ti afisa continut personalizat. Tot cookie-uri foloseste si serviciul de monitorizare statistica de trafic in site, serviciu oferit de Google. De asemenea, folosim cookie-uri gestionate de Google, Facebook si DoubleClick pentru a-ti afisa mesaje publicitare pe alte site-uri, dupa ce l-ai vizitat pe al nostru.

Te rugam sa citesti politica noastra si sa iti exprimi preferintele legate de cookie-uri.

  •  
Informatie medicala revizuita de: ANDREI BOGDAN, Medic primar ortopedie – traumatologie


Protocolul de recuperare dupa artroscopia de genunchi

Faza I – Prima saptamana post-artroscopie

Scopuri:

  • Controlarea durerii si a tumefactiei
  • Mentinerea motilitatea genunchiului
  • Activarea muschilor cvadriceps

Ghiduri si activitati:

  1. Puteti incarca cu toata greutatea si merge pe piciorul operat. In unele instante, vor fi folosite carje pertru perioada imediat urmatoare chirurgiei daca mersul este inconfortabil.
  2. Inlaturati bandajul atunci cand ajungeti acasa si aplicati gheata direct pe genunchi. Schimbati bandajele ori de cate ori este nevoie.
  3. Mobilizati cu blandete genunchiul (flexie si extensie) pe cat de mult puteti pentru a preveni redoarea. Nu pozitionati o perna sub genunchi pentru comfort. Acest lucru poate conduce la redoarea de genunchi.
  4. Aplicati gheata pentru a reduce durerea si tumefactie. Folositi gheata dupa urmatorul program: 20 minute gheata, 20 minute fara pe perioada primei zile post-operatorii. Apoi aplicati gheata de cate ori simtiti nevoia pentru 15-20 minute pe parcusul urmatoarelor zile post-artroscopie. Puneti un prosop intre piele si gheata pentru a preveni degeraturile.
  5. Puteti face dus si uda inciziile portalurilor. Cu toate acestea, nu le imbibati in cada sau Jacuzii pana cand firele nu au fost inlaturate.
  6. Luati o aspirina in fiecare dimineata.
  7. Puteti purta ciorapi elastici sub genunchi pentru a preveni umflarea picioarelor. De asemenea, faceti cel putin 10 exercitii de mobilitate a gleznei pentru a preveni edemul si pentru a preveni tromboflebita.

Programul de exercitii:

Exercitii ale muschiului cvadriceps – pentru a mentine tonusul muscular la nivelul coapsei si pentru a intari genunchiul Exercitii ale muschiului cvadriceps – pentru a mentine tonusul muscular la nivelul coapsei si pentru a intari genunchiul.

Asezati-va pe spate cu genunchiul in extensie maxima ca in figura. Contractati si mentineti contractia muschilor anteriori ai coapsei (cvadriceps), genunchiul devenind aplatizat si drept. Daca acestea sunt executate corect, rotula va glisa proximal spre muschii coapsei.

Pastrati contractia pentru 5 secunde. Executati cel putin 20 de repetitii de cate 3 sau 4 ori pe zi.

Sprijinul pe calcai – pentru a intinde complet genunchiul intindeti-va pe spate cu un prosop rulat sub calcai sau stati pe un scaun cu calcaiul pe un taburet, la fel ca in poza. Lasati genunchiul sa se relaxeze in extensie. Daca genunchiul nu se va intinde complet, puteti pune o greutate (900 g pana la 2,25 kg) pe coapsa, exact deasupra rotulei. Incercati sa mentineti aceasta pozitie pentru 5 minute, de 3 ori pe zi. In timp ce mentineti aceasta pozitie de extensie, lucrati exercitiile de cvadriceps.


Alunecarile de calcai – pentru a va recastiga flexia genunchiului
In timp ce stati intinsi pe spate (figura), alunecati calcaiul pentru a indoi genunchiul. Continuati sa indoiti genunchiul pana cand simtiti o “intindere” in regiunea anterioara a genunchiului. Pastrati flexia pentru 5 secunde si apoi usurati flexia si intindeti genunchiul. Cat timp genunchiul este intins, puteti combina exercitiile si sa le repetati pe cele de cvadriceps. Repetati de 20 de ori, de 3 ori pe zi.

Alunecarile de calcai din sezut – pentru a va recastiga flexia genunchiului
In timp ce stati asezati pe un scaun, trageti calcaiul inapoi ca si cum ati incerca sa va puneti piciorul sub scaun. Pastrati pentru 5 secunde si reveniti la pozitia de extensie. Va puteti ajuta de piciorul opus, daca simtiti nevoia. Repetati acest exercitiu de 20 de ori, de cate 3 ori pe zi.

Flexia plantara si dorsiflexia piciorului – mobilizati piciorul in sus si in jos pentru a stimula circulatia in picior. Executati cel putin 10 astfel de miscari la fiecare ora.

Faza II – 2 la 6 saptamani post-operator

Scopuri:

  • Protejati genunchiul de suprasolicitare si permiteti vindecarea
  • Recastigati-va mobilitatea completa
  • Recastigati-va forta musculara completa

Activitati:

  1. Puteti sa incarcati complet si sa mergeti, in acelasi timp evitand schiopatatul. Evitati sa mergeti pe distante lungi pentru 4-6 saptamani post-operator.
  2. Continuati cu aplicatiile de gheata pentru a reduce durerea si inflamatia. Puneti gheata pe genunchi de 3 ori pe zi pentru 15-20 minute. Puneti intotdeauna un prosop intre pielea si gheata pentru a preveni degeraturile.
  3. Nu puneti o perna sub genunchi pentru comfort. Acest lucru poate conduce la redoarea articulatiei.

Programul de exercitii

Urmatorul program de exercitii ar trebui sa fie executat sub indrumarea unui doctor sau a unui fiziokinetoterapeut. Daca puneti efectua aceste exercitii cu usurinta, atunci puneti folosi o greutate de glezna pentru a creste rezistenta exercitiilor si pentru a mari forta. Incepeti cu 500 mg si mariti gradual cate 500 mg pe saptamana pana cand ajungeti la 2,5 kg.

Efectuati exercitiile zilnic in prima saptamana, si apoi scadeti la fiecare 2 zile in momentul in care incepeti sa folositi greutatile de glezna.

Puneti folosi bicicleta stationara pentru 20-30 minute pe zi.

Evitati folosirea stepper-urilor, genoflexiunilor sau orice exercitiu ce provoaca pocnituri sau durere la nivelul rotulei.

La 6 saptamani post-operator, puteti sa reveniti gradual la activitatile premergatoare operatiei daca aveti o anvergura complete a miscarilor, daca v-ati recastigat forta complet si daca nu prezentati inflamatie.

Bicicleta medicinala

Folositi o bicicleta medicinala pentru a mobiliza genunchiul si pentru a mari flexia acestuia. Daca nu puteti executa pedalari complete, atunci pastrati piciorul operat pe pedala si pedalati inainte si inapoi pana cand genunchiul se va indoi suficient cat sa permita un ciclu complet. Majoritatea persoanelor reusesc un ciclu complet mai intai in sens invers, urmat apoi se sensul inainte. Puteti folosi bicicleta, fara rezistenta, pentru 10 la 20 minute pe zi. Reglati inaltimea seii bicicletei astfel incat atunci cand stati pe bicicleta, genunchiul sa fie in extensie completa atunci cand pedala este in pozitia cea mai de jos. Pedalarea se va face cu ajutorul antepiciorului (varfului piciorului), si nu a calcaiului.

exercitiu bicicleta medicinala

Exercitii ale muschiului cvadriceps – pentru a mentine tonusul muscular la nivelul coapsei si pentru a intari genunchiul.

Asezati-va pe spate cu genunchiul in extensie maxima ca in figura. Contractati si mentineti contractia muschilor anteriori ai coapsei (cvadriceps), genunchiul devenind aplatizat si drept. Daca acestea sunt executate corect, rotula va glisa proximal spre muschii coapsei.

Pastrati contractia pentru 5 secunde. Executati cel putin 20 de repetitii de cate 3 sau 4 ori pe zi pana cand puteti intinde genunchiul la acelasi nivel cu partea neoperata.


Sprijinul pe calcai – pentru a intinde complet genunchiul.

Intindeti-va pe spate cu un prosop rulat sub calcai sau stati pe un scaun cu calcaiul pe un taburet, la fel ca in poza. Lasati genunchiul sa se relaxeze in extensie. Daca genunchiul nu se va intinde complet, puteti pune o greutate (900 g pana la 2,25 kg) pe coapsa, exact deasupra rotulei. Incercati sa mentineti aceasta pozitie pentru 5 minute, de 3 ori pe zi. In timp ce mentineti aceasta pozitie de extensie, lucrati exercitiile de cvadriceps.

Alunecarile de calcai – pentru a va recastiga flexia genunchiului

In timp ce stati intinsi pe spate (figura), alunecati calcaiul pentru a indoi genunchiul. Continuati sa indoiti genunchiul pana cand simtiti o “intindere” in regiunea anterioara a genunchiului. Pastrati flexia pentru 5 secunde si apoi usurati flexia si intindeti genunchiul. Cat timp genunchiul este intins, puteti combina exercitiile si sa le repetati pe cele de cvadriceps. Continuati aceste exercitii pana cand puteti indoi genunchiul asemeni partii fara leziune de LIA (unnoperated side). De asemenea, pe masura ce va recastigati flexia, va puteti folosi de un prosop pentru a progresa cu flexia genunchiului. Repetati de 20 de ori, de 3 ori pe zi.

Ridicari ale membrului in extensie
Contractati muschiul cvadriceps astfel incat genunchiul sa fie plat, drept si extins complet. Incercati sa ridicati intregul membru operat de-asupra planului patului sau podelei.
Daca sunteti capabili sa pastrati genunchiul drept pana la aproximativ 45 de grade, faceti o pauza de o secunda si apoi coborati usor piciorul inapoi pe pat. Relaxati-va si repetati.
Daca genunchiul se indoaie in timp ce incercati sa ridicati membrul, nu continuati cu aceste exercitii. Incercati din nou exercitiile de cvadriceps pana cand veti reusi sa ridicati membrul fara a indoi genunchiul.


Ridicari scurte
Cu genunchiul indoit pe un prosop rulat sau o patura, ridicati piciorul astfel incat genunchiul se extinde complet. Pastrati genunchiul blocat in extensie pentru 5 secunde, apoi coborati cu blandete. Repetati de 20 de ori.

Ondulari hamstring din picioare
Pozitionati-va cu fata la perete, folosindu-va de acesta pentru echilibru si suport. In timp ce stati in membrul fara leziune LIA, indoiti genunchiul si ridicati genunchiul spre fund. Pastrati aceasta pozitie flexata pentru o secunda. Coborati usor membrul inapoi pe podea. Pastrati soldurile aliniate ca in ilustratie. Repetati de 20 de ori.

Ridicari pe varfuri
Stati cu fata la o masa, avand mainile pe aceasta pentru echilibru si suport. Genunchii vor fi in extensie maxima. Contractati cvadricepsul si mentineti genunchiul in extensie maxima. Ridicati-va pe varfuri, mentinand in acelasi timp genunchii in extensie maxima. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoi reveniti la pozitia de start. Repetati de 20 de ori.

Abductia soldului
Intindeti-va pe partea sanatoasa. Genunchii vor fi in extensie maxima. Ridicati membrul operat pana la 45 de grade, ca in figura alaturata. Mentineti aceasta pozitie pentru o secunda, apoi reveniti usor. Repetati de 20 de ori.



 
NB: Toate progresiile sunt aproximari si ar trebui utilizate doar ca indrumare. Progresia se va baza pe starea individuala a pacientului, care este evaluata pe tot parcursul procesului de tratament.

Clinica Centrokinetic dispune de unul dintre cele mai performate sisteme de recuperare din Bucuresti, avand o echipa de kinetoterapeuti foarte experimentata, condusa de catre kt. Alin Voica, supraspecializat in traumatologie sportiva, avand o experienta de peste 15 ani. Alin a lucrat cu nenumarati sportivi de performanta, ajutandu-i sa revina in sportul care i-a consacrat, fiind foarte apreciat de catre echipa nationala de rugby a Romaniei, de echipa de rugby CSA Steaua Bucuresti, de sportivii de la Absoluto, dar si de multi altii. 

Echipa noastra este antrenata permanent de catre Kt. Christos Poulis, cu o experienta de 16 ani, licentiat in recuperare la facultatea din Liverpool 2001, master in NY in kinetoterapie sportiva 2003, preparator fizic a numeroase echipe de club si nationale de baschet printre care: nationala de baschet a Greciei, a Romaniei, echipele de club Panathinaikos Atena, AEK Atena, CSM Bucuresti. Christos este specializat in numeroase tehnici de recuperare, implementate in clinica noastra, printre care amintim: dynamic taping, manual therapy, ART active release technique, Graston technique, Kinesio Tape, IASTM, Leuko Tape.

Clinica dispune de 4 departamente supraspecializate in: kinetoterapie, fizioterapia postraumatica si postoperatorie, afectiunile coloanei, in afectiunile pediatrice.
programare

PROGRAMEAZA-TE PENTRU O CONSULTATIE

Pentru ca orice tratament in clinica noastra este bazat pe un diagnostic si se face sub urmarire medicala, pentru evaluarea permanenta a evolutiei.
 
INFO: Clinica Centrokinetic nu colaboreaza cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate

PROGRAMEAZA-TE