•  

Protocol de recuperare dupa fractura de clavicula

Fractura de clavicula este o patologie sportiva frecventa care apare, in general, in urma unui impact la nivelul umarului sau unei caderi pe bratul intins. Aceste fracturi pot fi incomplete sau complete si deseori necesita o rezolvare chirurgicala, urmata de o perioada de imobilizare.

Fiecare fractura este unica si, de aceea, este foarte important sa lucrati impreuna cu medicul si kinetoterapeutul dumneavoastra pentru a va concepe un program de recuperare specific leziunii dumnevoastra, nivelului de pregatire sportive si stilului de viata.

In general, toate programele de recuperare sunt concepute pentru a-I permite pacientului sa-si recapete, mai intai, anvergura completa a miscarilor, dupa care insistandu-se pe redobandirea fortei.
In cele ce urmeaza vom discuta despre cateva exercitii de recuperare de baza care sunt realizate intr-o fractura de clavicula fara complicatii.

Principii generale

  1. Fara ridicari de brat: nu va ridicati membrul inferior operat la mai mult de 70 de grade in orice directie in primele 4 saptamani post-operatorii
  2. Fara ridicari de obiecte: nu ridicati obiecte mai grele de 2 gb pentru 6 saptamani de la momentul operatiei
  3. Aplicatii locale reci: puneti gheata la nivelul plagii operatorii si a bratului pentru cel putin 15 minute de cel putin 3 ori pe zi pentru a diminua durerea si sindromul inflamator.
  4. Imobilizare: mentineti membrul operat intr-o imobilizare speciala timp de 3-4 saptamani post-operator pentru a va sustine, fara efort, clavicula
  5. Atentie la mecanica corpului: chiar daca aveti membrul imobilizat este foarte important sa mentineti o aliniere musculara si osoasa corecta pentru a evita astfel eventualele probleme ce pot aparea odata cu pozitiile vicioase. Nu va mentineti umerii ridicati sau coborati sub imobilizare.

Saptamana 1

Impreuna cu doctorul si kinetoterapeutul dumneavoastra veti lucra la un program de recuperare specific nevoilor dumneavoastra. In principiu, acesta va contine:
  • Exercitii de pendulare: in acest exercitiu va veti apleca inainte de la nivelul bazinului si va veti lasa bratul operat sa atarne liber pe langa corp. Faceti mici miscari concentrice cu membrul operat si lasati-va bratul sa se miste liber, atat in sensul acelor de ceasornic, cat si in sens invers.
  • Exercitii de intarire a fortei: strangeti o minge mica (minge anti-stress/minge de squash) cu miscari usoare si de aceeasi intensitate de mai multe ori pe zi.
  • Exercitii izometrice: in timpul exercitiilor izometrice va veti contracta musculatura fara a va misca, insa. Exista mai multe exercitii izometrice pe care le puteti efectua, incluzand aici:
    • Exercitii izometrice ale muschiului triceps: muschiul triceps este direct raspunzator de extensia cotului
      • Intindeti-va bratul pe o masa cu cotul flexat la 90 de grade
      • Strangeti pumnul si apasati masa cu intreg antebratul, pornind de la pumn inspre cot
      • Bratul nu se va misca, dar va veti contracta muschiul triceps
    • Exercitii izometrice ale coafei rotatorii: la nivelul muschilor ce compun coafara rotatorie se produc deseori rupturi incomplete sau complete, odata cu fracturile de clavicula. Exercitiile izometrice de rotatie interna si externa sunt recomandate pentru redobandirea fortei musculare la acest nivel.
      • Exercitii izometrice de rotatie interna si externa: pozitionati-va la nivelul unui toc de usa. Cotul va fi intr-o pozitie de 90 de grade de flexie, cu bratul pe langa corp. Pentru rotatie interna, puneti palma pe tocul usii cu degetul mare in sus. Pentru rotatie interna, va veti pune dosul palmei pe tocul usii, degetul mare fiind pozitionat tot in sus. Apasati cu palma si mentineti pozitia timp de 5 secunde.
    • Exercitii izometrice ale umarului: tot in programul de recuperare, se poate va fie recomandate exercitii izometrice ale umarului care includ abductia, adductia, extensia si flexia acestuia, cu bratul pe langa corp.
In timpul primei saptamani, kinetoterapeutul se va preocupa si de posibilele leziuni de parti moi pe care le-ati suferit , incluzand aici intinderi sau rupturi musculare.

Daca va simtiti pregatiti, puteti efectua si exercitii de cardio precum mers, urcat de scari sau mers pe bicicleta medicinala in programul de recuperare.

Saptamanile 2-4

Kinetoterapeutul se va preocupa in continuare de leziunile de parti moi, fiind in acelasi timp foarte atent la eventualele pozitii vicioase.Pentru imbunatatirea anvergurii miscarilor, veti incepe exercitii de “mers pe perete” sau exercitii cu scripetele. Miscarea de “mers pe perete” se face prin ascensionarea cat mai sus a mainii pe perete fara a resimti vreun discomfort semnificativ la nivelul umarului. In fiecare zi, trebuie sa progresati din ce in ce mai mult.

Tot in aceasta perioada veti incepe exercitiile de redobandire a anvergurii complete a miscarii cotului prin exercitii usoare de pivotare si flexie/extensie la nivelul pumnului si cotului.

Saptamanile 4-8

Daca va vindecati cum trebuie, veti creste gradul de miscare al umarului si veti incepe exercitiile de intarire. Exercitiile coafei rotatorilor vor continua, de data aceasta insa adaugand benzi de rezistenta sau mici greutati.
Ghidul dumneavoastra in acest moment trebuie sa fie gradul de durere, fiind singurul simptom care va poate sugera gradul de efort pe care sa-l depuneti. Cu toate acestea, trebuie sa evitati miscarile excesive de ridicare si rotatie ale bratului.

Saptamanile 8-12

In timpul acestei faze, veti lucra la redobandirea completa a anvergurii miscarilor in toate planurile. Totodata, veti continua exercitiile de redobandire a fortei musculare, evitand insa ridicarile de obiecte grele. Concentrati-va, in principal, pe rezistenta musculara prin executarea exercitiilor cu greutati mai usoare, dar facand mai multe repetitii.

Saptamanile 12-16

In cazul in care kinetoterapeutul dumneavoastra considera ca sunteti pregatit, veti incepe un program mai agresiv de redobandire a fortei musculare. Cu toate acestea, intrerupeti orice activitate daca resimtiti durere sau instabilitate odata cu aceste miscari. La sfarsitul acestei perioade, testele functionale ar trebui sa releve ca partea operata este la fel de puternica si flexibila ca cea sanatoasa, permitandu-va astfel sa va intoarceti fara probleme la activitatile curente pe care le desfasurati inainte de accidentare, incluzand aici, desigur, si activitati sportive.

Clinica Centrokinetic dispune de unul dintre cele mai performate sisteme de recuperare din Bucuresti, avand o echipa de kinetoterapeuti foarte experimentata, condusa de catre kt. Alin Voica, supraspecializat in traumatologie sportiva, avand o experienta de peste 15 ani. Alin a lucrat cu nenumarati sportivi de performanta, ajutandu-i sa revina in sportul care i-a consacrat, fiind foarte apreciat de catre echipa nationala de rugby a Romaniei, de echipa de rugby CSA Steaua Bucuresti, de sportivii de la Absoluto, dar si de multi altii.

Echipa noastra este antrenata permanent de catre Kt. Christos Poulis, cu o experienta de 16 ani, licentiat in recuperare la facultatea din Liverpool 2001, master in NY in kinetoterapie sportiva 2003, preparator fizic a numeroase echipe de club si nationale de baschet printre care: nationala de baschet a Greciei, a Romaniei, echipele de club Panathinaikos Atena, AEK Atena, CSM Bucuresti. Christos este specializat in numeroase tehnici de recuperare, implementate in clinica noastra, printre care amintim: dynamic taping, manual therapy, ART active release technique, Graston technique, Kinesio Tape, IASTM, Leuko Tape.

Clinica dispune de 4 departamente supraspecializate in: kinetoterapie, fizioterapia postraumatica si postoperatorie, afectiunile coloanei, in afectiunile pediatrice.
programare

PROGRAMEAZA-TE PENTRU O CONSULTATIE

Pentru ca orice tratament in clinica noastra este bazat pe un diagnostic si se face sub urmarire medicala, pentru evaluarea permanenta a evolutiei.
 
INFO: Clinica Centrokinetic nu colaboreaza cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate

PROGRAMEAZA-TE

PROGRAMEAZA-TE
LA O CONSULTATIE


MAI DEPARTE